Gepost door: prretje | januari 28, 2011

Misleiding

De zon schijnt. Ik kijk in de tuin en zie drie groene puntjes. Als ik niet beter wist, zou ik zowaar denken dat de lente haar voorbodes heeft gestuurd. Maar ik laat me niet misleiden.

De lente dient zich pas aan als mijn collega een ‘haircut’ heeft ondergaan. Aan dit ijkpunt ben ik intussen al jaren gewend en de praktijk heeft geleerd dat het een betrouwbaarder graadmeter is dan menige voorspelling van het KNMI. 
Bedoelde collega is al vele jaren een fervent elfstedentochtliefhebber en iedere winter staat hij opnieuw in de starthouding om uit te schaatsen. Een vast onderdeel van zijn voorbereiding ligt in het laten groeien van zijn haardos gedurende de donkere maanden van het jaar zodat die wilde haren hem bescherming kunnen bieden tegen eventuele bevriezingsverschijnselen. Zoals dat vaak gaat met mensen met een passie, loert ook de verdwazing om de hoek. En daarom kan het soms, tegen alle verwachtingen in, heel lang duren voordat hij de hoop op een tocht opgeeft en de weg vrijmaakt voor de lente.
Behalve het zichtbare teken van de lengte van zijn haar houdt mijn collega me ook via andere kanalen constant op de hoogte van de situatie. Een stukje uit een mail die ik van de week ontving: “Februari wordt mild, maar daarna, in maart en april, maakt de winter zijn ijzige comeback.” Na vele alinea’s met meteorologische oprispingen volgt dan de laatste zin: “Je zult dus nog lang tegen mijn lange haar aan moeten kijken…..”

Groene puntjes in de aarde? Ik laat me niet voor de gek houden. De lente komt pas na de kapper.

 

Reacties

  1. Groene puntjes? Bij m’n moeder staan de lenteklokjes al in bloei, en hebben de roodborstjes al een paar gevormd. Vorig jaar hadden ze een nest in het speciale roodborstennestkastje bij het raam… ik ben benieuwd. Maar de lente moet nog niet komen, want ik wil nog naar het Sauerland volgende maand. Dat is altijd de leukste tijd van het hele jaar!

  2. Dat wil ik graag geloven dat bij je moeder in de tuin al van alles bloeit. Mijn tuin leeft in deze tijd van het jaar nog vooral in de schaduw en dat vertraagt nu eenmaal. Heb ik nog iets tegoed, denk ik dan maar.

  3. Nou, “van alles bloeit” is sterk uitgedrukt. Behalve de lenteklokjes zie ik alleen een paar dappere winterviolen. En die waren gratis mee te nemen bij De Bosrand.


Plaats een reactie

Categorieën