Gepost door: prretje | januari 27, 2011

Gedichtendag

Vandaag, op de laatste donderdag in januari, is het Gedichtendag en staat de poëzie een dag lang in het zonnetje. Het thema van Gedichtendag 2011 is Nacht. Ieder jaar schrijft een bekende dichter ter gelegenheid van Gedichtendag de Gedichtendagbundel en dit jaar is de eer gegaan naar Remco Campert.

Hoewel ik verre van een kenner ben en lang niet alle gedichten begrijp die er geschreven zijn, hou ik wel van poëzie. Van het spelen en verbeelden met woorden. 
In de wereld der dichters ben ik fan van de gedichten van Remco Campert. Zijn gedichten zijn over het algemeen persoonlijk en goed toegankelijk. Soms van een eenvoudige schoonheid zoals het gedichtje dat wij, bijna vijf jaar geleden, uitkozen om boven de rouwkaart van mijn moeder te zetten.

In ‘Een oud geluid’, de Gedichtendagbundel 2011 ( uitgegeven bij De Bezige Bij) dicht de intussen 83-jarige Campert, die helaas zijn optredens voor deze dag moest annuleren wegens een gebroken schouder door een val van de trap eerder deze week, onder meer:

Forgotten Fields

Of ik wel goed voor mezelf zorg
is haar vraag in het café
waar ik traag te drinken zit

ik knik heftig bevestigend
want dat moet je doen
als je oud bent

en wijs op de inhoud van mijn boodschappentas:
een meeneemmaaltijd boerenkool met worst
de avondbladen vol werelds krakeel
een slof sigaretten als pistolen in de oorlog
en een fles wijn uit Portugal
genoemd naar vergeten veldjes
nooit in het kadaster opgenomen
en waar ik ooit heen zal gaan 

Aan het doel van deze dag, om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot het lezen en/of schrijven van gedichten, heb ik bij deze gaarne voldaan.

Geef een reactie

Categorieën

