Gepost door: prretje | mei 26, 2011

Ontdekken

Op de leestafel in de bibliotheek zijn deze week twee iPads geïnstalleerd.

Het is de bedoeling dat de klanten kennis maken met het gebruik van de iPad. Op de hippe schermpjes die uit de leestafel ophoog komen, kunnen kranten- en tijdschriftenlezers naar hartelust experimenteren. Er zijn kranten en tijdschriften in te zien en te lezen maar ook een aantal fotonieuwssites van buitenlandse en Nederlandse kranten. Bovendien zijn er een aantal volledige e-books te lezen, prentenboeken te bekijken en kunnen mensen wennen aan een ‘touchscreen’ door met hun vingers onderwerpen aan te klikken, bladzijden om te slaan en artikelen te vergroten.

Waar zou je deze nieuwe manier van lezen nu beter kunnen ontdekken dan juist in de bibliotheek? Nadat ik vanmiddag al een paar plaatjes had geschoten met de iPads in gebruik, ging ik bij het naar huis gaan nog even te kijken bij de leestafel. Waar ik vooral jeugdige belangstelling verwachtte, zat de 86-jarige Frans, een dagelijkse bezoeker van de bieb, vrolijk op het schermpje te tikken.
“En Frans”, vroeg ik nieuwsgierig, “wat vind je van de iPad?”
“Tsja, ik hoop niet dat je ’t erg vindt”, zei hij met een lief lachje, “maar het is niets voor mij. Een veel te onrustig beeld. Maar kijk eens wat ik al heb gevonden: een verhaal waarin allerlei scootmobiels met elkaar vergeleken worden. Da’s dan toch wel weer leuk.”

Helderder kan het nut van deze iPad-pilot niet geïllustreerd worden. Als ons 86-jarige schaapje al op ontdekkingstocht gaat, dan volgen er vast nog wel meer. 


Plaats een reactie

Categorieën