Gepost door: prretje | februari 7, 2015

SkyWatcher

2-IMG_6784

Op het moment dat ik mijn huis weer een beetje op orde heb, nadat het een week overgedragen was aan de zorg van mijn zoon en zijn illustere vrienden, hoor ik buiten een toetertje.

3-IMG_6795

M’n dochter nadert het huis met een gigantische doos, gevolgd door mijn echtgenoot met een nog grotere doos. “We hebben ‘m”, luidt de heldere mededeling en binnen no time ligt mijn kamer vol met plastic en allerlei verpakkingsmateriaal.

4-IMG_6797

Sinds vorig jaar is mijn dochter gevangen door de astronomie. Nadat ze een boek had gelezen van Carl Sagan over een vrouwelijke astronoom, werd ze lid van de Leidse Weer- en Sterrekundige Kring. Daarna volgde een lidmaatschap bij de Werkgroep Leidse Sterrewacht. Al snel ontstond één grote wens: een eigen telescoop bezitten.

7-IMG_6805

“Sterren, planeten, nevels, sterrenstelsels: het zijn gewoon prachtige dingen om naar te kijken. Maar ook de wetenschap boeit me enorm, het besef van dat onmetelijk grote universum om ons heen. Het stelt alles in perspectief.”

5-IMG_6803

Mijn dochter is geen type die over één nacht ijs gaat en na uitgebreide studie en advies van haar sterrenvrienden, is in de aanloop naar haar verjaardag de keuze gevallen op een Schmidt-Cassegrain telescoop, model Celestron C8.

6-IMG_6804

Het enige dat ik ervan weet is dat er nu een enorm gevaarte in mijn kamer wordt opgebouwd. “Kan ik ‘m hier een nachtje laten staan?”, vraagt ze, als het exemplaar in vol ornaat staat te pronken. “Tuurlijk”, antwoord ik, opgelucht dat de toeter niet permanent in mijn blikveld zal verblijven, “dan verhuizen we ‘m morgen wel naar je studentenflat.”

8-IMG_6808

De liefde voor de ruimte is er.

9-IMG_6809

De telescoop is er.

Nu nog een wolkeloze avond…

Responses

  1. wij hebben ook zo,n alles-willen-weten-kunnen-doen en begrijpen/uitzoeken dochter. Ze is 35 en het gaat niet over of weg.
    We zijn als apen met gekrulde staarten zo trots op alles wat ze heeft bereikt.

    • Precies zoals je het beschrijft, zo is dat bij ons ook. Bijzonder, hè?

  2. Jupiter al gezien? Met z’n maantjes ……Of Venus in de avondschemering

    • Het gaat er allemaal van komen…., maar nu nog even niet gezien het enorme wolkendek.

  3. Maaike zet hem maar hier in Lliber neer. Veel heldere nachten en ontzettend veel te zien.
    Astronomie heeft ook mijn interesse, echter deze telescoop lijkt mij helemaal geweldig. Eerst maar een beetje studeren hierover.
    Succes ermee.

    • Hoi Henk, deze telescoop blijft lekker bij mij in Leiden! 😉 Je kan hier op goede nachten ook best mooie dingen waarnemen. Al hoop ik hem af en toe op vakanties naar echt donkere plekken mee te nemen. 🙂


Geef een reactie

Categorieën

