Gepost door: prretje | juli 27, 2014

De rots van Amadour

06-IMG_3441

Zondag 27 juli, Rocamadour

Een bijzondere dag, bedenk ik me vanochtend vroeg. Mijn zoon wordt vandaag achttien jaar en in mijn hoofd maak ik het rekensommetje dat ik altijd op deze dag maak: mijn vader zou dit jaar zevenentachtig geworden zijn. Twee verjaardagen hebben ze daadwerkelijk samen beleefd, kleinzoon en opa, maar in mijn hart vier ik op 27 juli stiekem nog altijd twee verjaardagen.

05-IMG_3436

Onze bedevaartstemming is nog niet verdwenen en daarom richten we ons vizier vandaag op Rocamadour. Maar eerst zoeken we een gezellig terrasje op voor een zondags verjaardagsmaal.

04-IMG_3433

Rocamadour is na Lourdes de meest bezochte bedevaartsplaats van Frankrijk.

07-IMG_3451

De stad (met een kleine 700 inwoners) is ook bekend om zijn geitenkaasjes en na de eerder genuttigde maaltijd kan ik persoonlijk bevestigen dat ze van exquise kwaliteit zijn.

14-IMG_3483

Rocamadour is gebouwd op een rots midden in de Causse de Gramat, een uitgestrekt kalksteenplateau. Onderaan de rots ligt het zeer toeristische stadje met zijn nauwe straatjes.

08-IMG_3455

En talrijke winkeltjes met souvenirs.

09-IMG_3461

De naam van deze heilige plaats is van het Occitaans ‘roc amator’; de rots van Amadour. Deze rots is in de vroege middeleeuwen uitgekozen door Sint-Amadour als woonplaats.

11-IMG_3468

Langzaam maar zeker zoeken we de weg naar boven.

16-IMG_3492

Tussen de stad en de burcht, die boven op de rots staat, liggen zeven heiligdommen aan de Parvis des Églises, te bereiken via de Grand Escalier, een trap met 223 treden. We passeren een reeks van kapellen met fresco’s.

12-IMG_3477

Bij de Basilique St-Sauveur worden we begroet door vrolijk gezang. Of ik het mooi vond, vroeg één van de leden met de blauwe sjaals.

15-IMG_3486

Een sfeervol doorkijkje.

13-IMG_3481

Als je dan toch priester bent, dan kan het waardevol zijn om Het Boek bij de hand te hebben.

17-IMG_3495

Na al die treden en een slingerend pad omhoog, komen we bij de burcht.

18-IMG_3502

Ook hier klonk muziek. Niks vreemds aan, het paste helemaal bij deze omgeving.

10-IMG_3462

Een raam met een kleurig banier.

19-IMG_3516

En één met een molentje.

20-IMG_3519

In alle opzichten: een zonnige dag!

 

Responses

  1. Mooi verslag, prachtige foto’s! Het roept heel veel leuke herinneringen aan de Lot waar wij 4 leuke maanden hebben mogen vertoeven. Knap gedaan!

    • Dank voor je reactie en het meelezen! Met groet,
      Irene

  2. Van harte gefeliciteerd met Steven!
    Ik vind het stiekum best leuk om af en toe even mee te kijken naar de foto’s van jullie kroost. Aan de ene kant zijn ze geen spat veranderd, aan de andere kant: wat zijn ze groot geworden 😉
    Ik heb ze allebei in de klas gehad en dan zitten ze toch een beetje in m’n hart.
    Wat maak je trouwens prachtige foto’s!

  3. Ha Arja,

    En ik vind het leuk dat de vroegere juf van die twee ze nog een beetje volgt. Met hartelijke groeten van ons alle vier!


Geef een reactie

Categorieën

