Gepost door: prretje | december 28, 2013

Denker

???????????????????????????????

Al jaren ben ik fan van de denkwijze van René Gude. Of ik nu een stuk van zijn hand lees of een interview met hem zie of lees, altijd weet hij me te boeien, blijft er iets van zijn gedachten bij me hangen en kan ik er dagenlang op kauwen met een prettige nasmaak als gevolg.

René Gude is filosoof en is sinds mei van dit jaar Denker des Vaderlands.
Gude is ook ongeneeslijk ziek. Botkanker. Zijn rechterbeen is hij er al aan kwijt geraakt en door de uitzaaiingen in zijn longen geven de artsen hem nu hooguit tien procent kans om de komende twee jaar te overleven.
Zijn uitspraken over het einde dat voor iedereen op zeker moment komt en voor hem nu is gekomen, zijn mij uit alle kerstbijlagen het meest bijgebleven. Op de vraag van journalist Sander van Mersbergen of hij nooit eens vastloopt in de wetenschap dat hij doodgaat, antwoordde Gude: “De eeuwige vraag is die van de zin van het leven. Ik ben een zandkorrel. Er is een enorm universum buiten mij. Wat is daar nou toch de zin van? Je kunt proberen daar antwoorden op te vinden. Of je kunt bedenken: omdat ik dat lullige zandkorreltje ben, is het uitgesloten dat ik dat antwoord vind. Ik vind dat een geruststelling. Het universum zit mij helemaal niet in de weg. Ik beperk de zingeving tot wat ik zelf doe. Ook nu nog. Ik heb drie opties. Ik kan boos of verdrietig op de bank gaan liggen en mijn geliefden van mij vervreemden. Ik kan als een kanonskogel doorgaan en ze zo van mij vervreemden. En ik kan contact met ze houden en er samen het beste van maken. De zin van het leven is de optelsom van de keuzes die ik maak.”

Wie iets meer van René Gude wil lezen, kan in de bibliotheek zijn nieuwste boek eens proberen: ‘Stand-up filosoof: de antwoorden van René Gude’. Hier een korte bespreking. Geen hapklare brokken maar zonder meer een uiterst smakelijke vulling voor de hersenpan.

Responses

  1. ‘k begrijp je waardering ……Meditatief


Geef een reactie

Categorieën

