Gepost door: prretje | oktober 12, 2013

In het licht

IMG_8935kl

Als er nu iemand een hekel heeft om in het middelpunt van de belangstelling te staan, dan is het mijn dochter wel. Toch ontkom je er soms niet aan dat het licht op je valt en iets langer blijft hangen. Dat gebeurde haar gistermiddag toen ze de bachelor voor Griekse en Latijnse taal en cultuur uitgereikt kreeg. In drie jaar tijd veroverde ze twee van die papieren maar die van de studie geneeskunde haalt ze liever volgende week gewoon bij de balie op.

IMG_8919kl

In de toespraak die haar ten deel viel werd nog eens fijntjes gerefereerd aan de onzekere uitkomst om deze twee studies te combineren. “Je twijfelde of het je zou lukken om het één jaar vol te houden maar na dat ene jaar had je al twee propedeuses binnen. Onverstoorbaar ging je door met als resultaat dat je nu, zonder tijd te verliezen, twee bachelors hebt. Bovendien heb je een prachtige afstudeerscriptie geschreven waarin je op een bijzondere manier de klassieke en de medische wereld hebt gecombineerd. Je bent een prima classica die nu alweer bezig is voor de master die je wilt behalen voordat de co-schappen gaan beginnen.”
Enigszins ongemakkelijk hoorde mijn dochter het verhaal aan maar de glimlach brak definitief door toen ze haar document overhandigd kreeg.

Als ouders waren wij vooraf streng geinstrueerd over ons gewenste gedrag in deze academische wereld. “Geen foto’s maken en denk erom: mondje zoveel mogelijk dicht. Ik zie het al helemaal gebeuren: straks gaat papa nog aan de hoogleraar vragen wat in hemelsnaam het belang van klassieke talen is. En dat moet ik echt niet hebben….”
We hadden braaf geknikt maar stiekem had ik mijn fototoestel mee naar binnen gesmokkeld om toch op afstand een paar plaatjes te kunnen schieten. Toen er na afloop geanimeerd felicitaties werden uitgewisseld en er hier en daar gesprekken ontstonden, ging ik echter opnieuw de fout in.
“Is Maaike van der Plas soms úw dochter”, vroeg een professor aan me. En voordat ik er bij nadacht had ik al duidelijk hoorbaar en breed glimlachend ‘Ja’ geantwoord en het daar niet bij gelaten. Maar intussen was het middelpunt al zo aan het licht gewend geraakt, dat ze ontspannen van een afstandje toekeek en me snel een knipoog gaf.

IMG_8936kl

En toen mocht ik zowaar nog een foto maken met haar vriendinnen uit de klassieke wereld.

IMG_8932kl

En met haar vriendinnen uit de medische wereld.

Responses

  1. Hier passen veel woorden bij.
    Ik kies voor Bewondering….!!!

    Felicitaties voor Maaike en al haar dierbaren.

    Gr.Grt.
    Rijk en Ria

  2. Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Een hele prestatie !
    Fijn weekend. Henk en Riet.

  3. Gefeliciteerd en wat een geweldig resultaat.

  4. Van harte gefeliciteerd. Wat een prestatie. En die waarschuwingen, heel herkenbaar.

    • Ben onder de indruk ……

  5. Knap hor! ….

  6. Een prestatie, gefeliciteerd. Maar wat een verschil met vroeger. Toen ik m’n kandidaats haalde, gebeurde er niets. Geen bijzondere bijeenkomst, geen ouders erbij. Niks. Volgens mij werd ‘ie gewoon met de post thuis gestuurd, maar dat weet ik niet meer zeker.

  7. Proficiat. Geweldige prestatie van jullie dochter. Dat belooft nog wat.

  8. vertel jullie dochter maar dat ze zo trots mag zijn als een aap met zeven staarten en jullie natuurlijk ook. Gefeliciteerd, wat een geweldige prestatie.


Geef een reactie

Categorieën

