Gepost door: prretje | september 26, 2013

Schat

IMG_8713kl

“Omdat het nu eenmaal makkelijker is om met jóu getrouwd te zijn dan met papa”, zei m’n dochter vanmiddag lachend terwijl ze mij een pakje overhandigde. “Maar papa mag ‘m ook lezen…”

Het zál toch niet…, dacht ik hoopvol.
Ik rukte het papier van het presentje en ineens had ik het voorwerp van een stiekem maar groot verlangen in mijn hand: de nieuwe roman van Donna Tartt. “O, wat ben ik daar onwijs blij mee”, hoorden argeloze voorbijgangers op straat vervolgens van zeven hoog uit een open raam galmen.

IMG_8711kl

“Kijk eens verder…”, kreeg ik de opdracht. Voorzichtig sloeg ik “Het puttertje” open en zag in zwierige maar duidelijk leesbare pennenstreken de handtekening van Donna Tartt staan. “Precies!”, ging mijn dochter gelijk in op m’n verbaasde blik. “Ik ben gisteren naar Amsterdam gereisd want ik had gelezen dat ze daar zou signeren in een boekwinkel. Heb drie kwartier in de rij gestaan maar toen had ik ‘m. Weet je dat ik gewoon stond te shaken? Ze maakte echt oogcontact en kwam heel sympathiek over. Bijzonder hoor, om deze classica nu een keertje ontmoet te hebben. Spannend ook, omdat ik best bang was dat je ‘m misschien zelf al gekocht zou hebben.”

IMG_8712kl

Mijn herinneringen schoten terug naar een tiental jaar geleden. Als enorme fan van “De verborgen geschiedenis”, de eerste roman van Tartt, kon ik haast niet wachten tot haar tweede boek zou verschijnen. Toen “De kleine vriend” na een decennium eindelijk een feit was, liep ik toevallig in Amsterdam toen ik hoorde dat de Amerikaanse schrijfster daar ook was. En ik kon het niet laten. Anderhalf uur stond ik op mijn beurt te wachten maar daarna keerde ik huppelend huiswaarts met het gesigneerde boek van de door mij zo bewonderde auteur.

En nu heeft, weer tien jaar later, mijn dochter zo ongeveer hetzelfde gedaan als ik toen. En het boek aan mij gegeven. Wat ontzettend lief!

Met mijn nieuwe schat onder de arm verliet ik breed glimlachend haar studentenflat. En hoewel ik nog geen letter uit het 925 pagina’s dikke boek gelezen had, was het voor mij gelijk al duidelijk dat deze schat nog mooier en completer was dan de vorige.

Responses

  1. Is de schat het boek of de dochter?

    • Da’s nu precies de dubbele lading van de titel… 🙂

  2. Het wordt spannend. Ik heb het boek gisteren ook opgehaald (hardcover!) en nu maar afwachten of het niet net zo’n deceptie wordt als De Kleine Vriend, maar in de voetsporen van De Verborgen Geschiedenis kan treden. De recensies lopen uiteen van briljant tot dodelijk saai. Ik ben benieuwd.
    Wel grappig: iemand in het onaanzienlijke plaatsje Skykomish in de bergen van Washington liet mij weten, De Verborgen Geschiedenis bij de bibliotheek te hebben opgevraagd naar aanleiding van mijn blog.

    Maar die handtekening, ik denk dat ik op een bepaald adres ga inbreken…

    • Ik heb de beveiliging alvast ingeschakeld…

  3. Zo is dat. Het is een prachthandtekening! Die D en die losse T en dan die dubbele T en wat te denken van die dubbele n. Wát een stijl!

  4. Trouwens, op Facebook is een Donna Tartt fanpage, als je die foto daar nu op deelt, zou dat wel heel leuk zijn, want buiten ons land zitten alle Tarttisten nog ongeduldig op het boek te wachten.
    https://www.facebook.com/pages/Donna-Tartt/9539816305?fref=ts

  5. Vergat ik helemaal te melden, dat ik misschien toch ook naar een signeerlocatie moet uitkijken, nu ik in december wereldwijd over twee pagina’s wordt uitgebracht in de engelstalige BBC Focus Magazine, plus de edites in Rusland, Bulgarije, Italië, Zweden, Griekenland, Roemenië en Noorwegen. En dat is geen grapje. 🙂

    • Als je begeleiding nodig hebt in Noorwegen of Italië ben ik bereid te kijken of ik gelegenheid heb om mee te gaan. Eventueel 🙂

      • Had ik nog zo gehoopt dat je Bulgarije voor je rekening wilde nemen.


Geef een reactie

Categorieën

