Gepost door: prretje | september 21, 2013

Van alles wat

IMG_8340kl

Wie met vijfentwintig man op stap is, ondervindt dat er verschillende manieren van tijdsbesteding zijn. Zo lag er vanochtend vroeg al een clubje van een man of tien tussen de zeehonden in zee, een ander gezelschap hees zich op tandems, twee reden naar een strandtent om weemoedig naar Vlieland te staren en ik riep liefhebbers op voor een wandeling van 13 kilometer over het schapeneiland Texel.

IMG_8343kl

Twee wandelaars wilden wel met me mee in de voetsporen van schoolmeester Jac. P. Thijsse.

IMG_8357kl

Het Texelse landschap is zeer gevarieerd. In een paar uur tijd lopen we door een prachtig bos en zien we nog wat restanten van de paarse heide. Via de duinen komen we in de weilanden terecht waar de kerktoren van Den Hoorn een duidelijk en mooi richtpunt vormt.

IMG_8355kl

Den Hoorn is het zuidelijkste dorp op Texel. In het voorjaar is het omringd door bloeiende bollenvelden maar nu dient vooral de maïs als voorgrondvulling. Het witte kerkje aan de rand van het dorp is misschien wel het meest gefotografeerde kerkje van Nederland.

IMG_8362kl

Halverwege de wandeling is Den Hoorn ook een uitstekende stop voor een lunch op een kleurig terras.

IMG_8368kl

Daarna weer verder, langs water.

IMG_8373kl

Over dijkjes.

IMG_8377kl

Door groene polders.

IMG_8388kl

Ik begin Texel intussen iets beter te leren kennen. Wat ik zie, bevalt me zeer en ik vind het jammer als het eind van onze tocht in zicht komt. Mijn medelopers voelen dan vooral hun benen: “Ik kom morgen niet meer vooruit, wat een aanslag op de spieren…”
Ach, denk ik, dit hebben jullie mooi te pakken. Zondag gaan we een stukkie varen en hebben we een feestje: dé ideale gelegenheid om de vermoeide onderdanen weer wat rust te gunnen.

Responses

  1. Zo vertrouwd …… Mooie sfeer impressie van ’n geweldig Noord-Hollandsch eiland ….


Geef een reactie

Categorieën

