Gepost door: prretje | september 18, 2013

Beste zin

zinnen

“Het was dinsdagavond kwart voor acht en een van de laatste dagen van oktober in het roemruchte stervensjaar van de gulden, dat schitterende, harde betaalmiddel met zijn waaier van kleurige biljetten als de staart van een paradijsvogel, dat met goedvinden van de kroon door de directeur van De Nederlandsche Bank verkwanseld werd voor een grauwe eenheidsmunt waar er al zoveel van zijn en die de ‘euro’ wordt genoemd.”

Ik lees de zin nogmaals en zelfs nog een keer hardop. De zin doet me helemaal niets.

En toch is deze zin uitgeroepen tot de beste zin van het jaar. Volgens de organisatoren viel de zin in de smaak “omdat hij in mineur begint en eindigt, maar in het midden een lofzang bevat. Het beeld ‘met zijn waaier van kleurige biljetten als de staart van een paradijsvogel’ contrasteert mooi met het herfstachtige begin en de ‘grauwe eenheidsmunt’ aan het einde van de regel. De zin riep bij de meeste juryleden ook een nostalgisch verlangen op naar de esthetische vormgeving van onze eigen bankbiljetten”.

Tsja, denk ik, zo lust ik er nog wel eentje…
Dan valt mijn oog op de geldprijs voor de winnende zin en maak ik me niet langer druk: 68 euro, evenveel euro’s als woorden in de zin.

“Het was op een zwoele woensdagavond in de maand september van het jaar waarin in Nederland als gevolg van de crisis de participatiemaatschappij als een wonderbaarlijke reddingsboei werd uitgegooid, dat het jonge Ajax in Barcelona al na tweeëntwintig minuten door meesterschutter Messi zelf op een achterstand werd gezet ofschoon de vrijwel altijd nors kijkende trainer van de Amsterdammers zijn pupillen vooraf nog zo op het hart had gedrukt om weliswaar sober te spelen maar vooral te genieten van hun optreden op het wereldpodium van het voetbalspel.”

Misschien iets voor volgend jaar.
86 euro …

Responses

  1. Knap.

    • Met zin …….

  2. Van mij mag ie zo winnen, jouw zin. Niet alleen omdat het een goede zin is, maar ook omdat je hebt aangedurfd mededogen in je tekst door te laten schemeren voor een voetbalclub die meestal niet op je sympathie kan rekenen. Of heb ik dat, als fan, verkeerd gelezen? 😉

    • Haha, nee dat heb je goed gelezen. Pure compassie was het, ’t was ook zo sneu… 🙂


Geef een reactie

Categorieën

