Gepost door: prretje | september 15, 2013

Landgoed Zuylestein

IMG_8255klDe wandeling van 20 kilometer die mijn Spaanse logé en ik hadden gepland voor zaterdagochtend viel letterlijk in het water. Wat doen we nu?, zeiden we teleurgesteld tegen elkaar. Eenduidig besloten we de elementen niet het succes van de dag te laten bepalen, stapten in de auto en reden voor een aangepast programma alsnog naar de Utrechtse Heuvelrug.
Tussen Leersum en Amerongen ligt het Landgoed Zuylestein. Wij omarmden op deze Open Monumentendag de mogelijkheid om dit voormalige eigendom van Stadhouder Frederik Hendrik van Oranje Nassau eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.

IMG_8235kl“Hartelijk welkom!”, klinkt het als ik het historische park in Renaissance stijl binnenrijd. Door het slechte weer staat er pas één auto op de geimproviseerde parkeerplaats. Zodra wij het portier opendoen, wordt het droog.
“Jullie mogen overal rondkijken, hoor, en vergeet ook onze prachtige moestuin niet”, zegt de enthousiaste beheerder. Een eerste blik in de tuinen levert hortensia’s in alle kleuren en maten op.

IMG_8266klHet historische Poortgebouw stamt uit ongeveer 1650.

IMG_8227klBehalve koffie met huisgemaakte taart staat er ook een mand met appels van het landgoed klaar.

IMG_8225kl“De vogels zijn van de winter gek op de zaadjes van deze zonnebloemen”, wordt me verteld en voordat ik het doorheb loop ik al te slepen met een één meter lange steel met een zwaar hangende kop vol vogelvoedsel.

IMG_8245klIn de moestuin komen we nog meer gebogen nekjes tegen.

IMG_8254kl“Kijk, dit stukje hadden we over. We hebben er, als probeerseltje, een mengsel van wilde bloemen ingezaaid en dat heeft kleurig uitgepakt”, wijst de sperciebonenplukker annex tuinverzorger ons aan.

IMG_8257klHet uit de Middeleeuwen daterende kasteel is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Engelsen gebombardeerd. Bij het nieuw verrezen landhuis in stijl is het ook leuk kunstzinnige plaatjes te schieten.

IMG_8259klNog één hortensia dan.

IMG_8268klAls ik net in een ernstig onderonsje verwikkeld ben met een groenuitgeslagen vrouw, hoor ik uit de verte mijn gezelschap roepen: “Waar zit je dan? Kom op, opschieten, ons rijtuigje staat te wachten…”

(morgen verder)

Responses

  1. Wat prachtig dat veldje met wilde bloemen !
    Liefs.

  2. Beste Prretje,
    Brutale vraag maar zou ik een foto mogen gebruiken voor een collage die ik op mijn Facebook ga plaatsen? Het gaat om de hortensia en de mand met appels.

    Hoor graag,
    groet,
    Christianne de Fijter

    • Ha Christianne,

      Geen probleem, ga lekker je gang!

      Met groet,
      Irene


Geef een reactie

Categorieën

