Gepost door: prretje | september 9, 2013

Diederik Stapel

boeken_poezie“Nog iets te vermelden waard op school vandaag?”, vroeg ik aan m’n zoon tijdens het avondeten.
“Mmm”, zei hij, “niet écht, of het moet zijn, met dank aan het blok Nederlands, dat ik een hartgrondige hekel aan het ontwikkelen ben voor Gerrit Komrij en voor gedichten in het algemeen.”

Na dit bommetje keek hij mij schuin aan. Als een liefhebber van poëzie vloog ik direct in de hoogste boom en begon omstandig uit te leggen dat de dichtkunst je leven juist kan verrijken. Over de bijzondere combinatie van vorm, klank en betekenis, over hoe een gedicht kan ontroeren, over de waarde van symboliek en over het spelen met woorden en taal. “Waarom zou je in hemelsnaam een hekel hebben aan gedichten?”, eindigde ik op dramatische wijze mijn relaas.
“Da’s nogal simpel”, legde hij geduldig uit, “wie heeft er nou zin om elke keer te moeten raden waar zo’n stelletje woorden eigenlijk over gaat? Wat een gedoe, zeg. Ik ben pas zeventien, hoor, dan zit je daar echt niet op te wachten.”
“Nou”, probeerde ik, “toen ik zeventien was …”
Hij keek me met een donkere blik aan en snoerde me gelijk de mond: “Nee hè, daar heb je de Diederik Stapel van ons gezin weer, hoor. Jij weet al die verhalen uit je jeugd altijd zó naar je hand te zetten, dat je er werkelijk als een ideaal kind uit naar voren komt. En valt dat door ons nog te controleren? Nee, dat val niet te controleren.”

Toen ik weer enigszins in staat was mijn lachen te bedwingen, liep mijn zoon al mopperend op de trap. Jammer, dacht ik, anders had ik ‘m nog even kunnen meegeven dat de wetenschappelijk frauderende hoogleraar waarmee hij zijn moeder vergeleek, tegenwoordig taaladviseur is.

Responses

  1. Wat ’n taal zeg ……


Geef een reactie

Categorieën

