Gepost door: prretje | september 2, 2013

Lalala Leiden

IMG_8141klVorige week liep ik, samen met m’n dochter, door Leiden. We slenterden door de kleine straatjes rondom de Pieterskerk, namen een drankje op een platbodem met terras in de Nieuwe Rijn tegenover het Stadhuis en genoten van de gezellige sfeer op de Beestenmarkt.
Wat is Leiden toch leuk, zeiden we tegen elkaar.

“Ik woon er”, zei mijn dochter.
“Ik ben er geboren”, zei ik.
“Ik zit er op de universiteit”, zei mijn dochter.
“Mijn vader was vroeger chef van de stadsredactie van de Nieuwe Leidsche Courant en hij kende heel Leiden en met mijn moeder kon ik urenlang Leids praten”, zei ik.

En toen moesten we allebei erg lachen.
We zagen een vrolijke foto van de ongekroonde koning van Leiden levensgroot boven ons hangen in de Haarlemmerstraat.

Die ongekroonde koning heeft nu een lied over z’n stad geschreven.
Ik hoorde die ode aan Leiden vanochtend voor het eerst en vond ’t gelijk een leuk liedje. Een gek liedje.
Een echt Leids liedje.

En hoewel ik al 31 jaar in Katwijk woon, was ik ineens weer even een echte Leidse glibber.
Lekkurrr!

“Daar waar een meeuw een Katwijkse duif is…”

Responses

  1. Rubberen Robbie was die andere grote Leienaar natuurlijk.

  2. Maaike is ook in Leiden geboren. 😉

    • Lijkt precies op Zwolle …….

  3. Prima blog! 🙂

  4. Leuk, die beelden en het liedje voor een oud Leidse, geboorrre en getogen.
    Maar van jouw wist ik dat niet Irene.


Geef een reactie

Categorieën

