Gepost door: prretje | augustus 29, 2013

Post-holiday syndrome

IMG_7694klDat van vakantie terugkomen zoveel problemen kan opleveren, was me tot gisteren niet bekend.

De Volkskrant praatte me bij en liet hoogleraar Humbelina Robles Ortega van de Spaanse Universiteit van Granada aan het woord over het post-holiday syndrome: “Vakantieblues kunnen zelfs leiden tot psychologische en fysieke ongemakken zoals slapeloosheid, spierpijn en stress.” Om weer in het normale ritme te komen en vakantiegewoontes af te leren is het zaak om voortaan een paar dagen eerder thuis te komen en in ieder geval niet op maandag te beginnen met werken. Bovendien moet je van de laatste vakantiedag een knallend slotfeest maken zodat je het lekkere gevoel langer kunt vasthouden. Nog beter is het niet te lang op vakantie te gaan maar slechts korte onderbrekingen te plannen zodat je niet aan nieuwe gewoontes op je vakantieadres kunt wennen en weer snel je draai vindt bij thuiskomst.
Jeetje, dacht ik toen ik deze belangwekkende info had verwerkt, het lijkt er haast op dat een mens beter helemaal niet meer op vakantie kan gaan. Mis! En niet zo’n beetje ook. Niet op vakantie gaan kan ook weer heel negatieve gevolgen hebben. “Die mensen worden eerder ziek of overlijden zelfs vroegtijdig.”

Zou er dan niemand te vinden zijn die na diepgravend onderzoek kan melden dat je ook normaal kunt genieten van een vakantie en dat je je daarna gewoon weer instelt op je werk zonder daar binnen no time zwaarmoedig van te worden, vraag ik me af. Maar misschien moet je dan op zoek naar mensen die nooit op vakantie kúnnen gaan en amper weten wat aanstellerig en verwend gedrag is.

Responses

  1. Och laat Humbelina maar lekker door humbele .Overal een probleem van maken is niet zo moeilijk . Ze NIET maken daar draait het om.

  2. Ik denk dat deze mevrouw vooral heeft gekeken naar mensen die buiten hun vakantie niet normaal kunnen functioneren. Misschien zijzelf? Ik kan wel haar pleidooi voor korte vakanties onderschrijven.


Geef een reactie

Categorieën

