Gepost door: prretje | augustus 28, 2013

Braamgate

IMG_8135kl“Hè hè”, hoorde ik ineens vanuit de rozenbottelstruiken en moeizaam richtte zich vlak voor me een man op. Ik deinsde achteruit door deze plotselinge verschijning maar de man stelde me gelijk gerust. “Je hoeft niet van me te schrikken, hoor”, verklaarde hij zijn aanwezigheid. “Ik ben alleen maar om braam.” Trots liet hij me z’n plastic bakje met paarse inhoud zien.
“Zó”, sprak ik mijn bewondering uit, “u heeft er al heel wat.”
“Dat is nog helemaal niks”, hielp hij me uit de droom. “Ik ben vanavond om kwart over zes begonnen en in ruim twee uur zoeken heb ik al een halve emmer vol. Alleen begin ik nu m’n rug te voelen. Maar vooruit, je weet waarvoor je het doet want duinbraam is de lekkerste braam die er is, heerlijk zoet. Ik maak er sap van en als het plukken zo goed blijft gaan, kom ik er de winter wel mee door. Kijk, hier word ik nou gelukkig van.”

Deze bramenplukker is geen zeldzaamheid want wie in deze periode van het jaar door de Katwijkse duinen wandelt, ziet regelmatig de omhooggekeerde bilpartij van een zoeker in het groen. Ook op plekken waar het publiek eigenlijk niet mag komen. Van mijn vriend en ex-boswachter van Hollands Duin weet ik dat Staatsbosbeheer in het verleden tijdens de rijpe-braam-weken meestal een oogje dichtkneep bij over-het-prikkeldraad-klimmers.

Op twitter las ik vandaag dat de overheid haar soepelheid nu blijkbaar in het duinzand is kwijtgeraakt. “Bramen plukken mag niet (artikel 314 Wetboek Strafrecht). In Haarlem tikt een agent je op schouder en slingert je op bon. De treurnis.”
De ophef op twitter werd afgesloten met het volgende statement: “Bramen plukken is een mensenrecht!”

Tsja, boze reacties en onbegrip in een plastic bakje vind ik toch veel minder smakelijk dan die donkerblauw/paarse vruchtjes. En ik zou geen échte dochter van mijn vader zijn, die zelf ooit een hartstochtelijk bosbramenplukker was, als ik niet vooral positieve vibraties voelde bij dit bramenplukrecht.

Responses

  1. Tja, het is natuurlijk al een tijdje geleden dat ik in de duinen surveilleerde maar bij Staatsbosbeheer werd altijd een uitzondering gemaakt voor het plukken van bramen en in andere gebieden ook voor het plukken van bosbessen. Het verzamelen van vruchten is net zo oud als de mensheid zodat je het rustig een mensenrecht kunt noemen.

  2. Helemaal mee eens, Ed. Wijze woorden van een natuurbewaker van een tijdje geleden…

  3. In de Scheveningse duinen was dat anders in de jaren 50 en 60. Als je gesnapt werd met bramen plukken moest je de geplukte vruchten op de grond gooien en kapot stampen en de bekeuring kreeg je evengoed,

    • Jeetje, dat is wel een heel sadistische variant!

  4. Als je bloemenplukkende kleuters beboet dan bramenplukkers ook
    (http://tmgonlinemedia.nl/consent/consent/?return=http%3A%2F%2Fwww.telegraaf.nl%2Fbinnenland%2F21531042%2F__Bizarre_boete_voor_kleuters__.html)

    • Tsja, als je denkt dat de overheid in dit soort zaken een rol van betekenis moet spelen…
      Ik zou zeggen dat met communicatie en humor de wereld er iets leuker blijft uitzien.

      • We blijven toch (duin)strandjuters . . . . .

  5. Ook bij Staatsbosbeheer op Texel mogen bramen worden gezocht: http://staatsbosbeheertexel.wordpress.com/2013/08/30/bramen-plukken-in-de-muy-en-bollekamer/


Geef een reactie

Categorieën

