Gepost door: prretje | augustus 18, 2013

Duik

Grand Canyon du Verdon, 17 augustus

IMG_7867klUn, deux, trois! Met een haast elegante duik stort de jongeman zich van de hoogste brug in Europa.

IMG_7862klEen paar seconden zweven tussen hemel en aarde is hot. En daarom klaagt niemand in de lange rij wachtenden die zich heeft geformeerd op de Pont de l’Artuby. Twee uur bedenktijd voor een vrije val is niets maar er is tijdens onze aanwezigheid niemand die eieren voor z’n geld kiest.

IMG_7857klEven voelen als een vogel voordat een veilig tuig je opvangt en weer mens maakt, kost 105 euro. Maar dan krijg je er wel een videoverslagje bijgeleverd.

IMG_7871klWij houden onze benen stevig aan de grond en vervolgen onze weg langs de Corniche Sublime, de rive gauche van de Grand Canyon du Verdon. Nog een spectaculairdere route dan de andere kant die we eerder al reden.

IMG_7878klMet altijd beneden in de diepte die slingerende rivier.

IMG_7891klOp één van de uitzichtplaatsen staat een tafeltje met versgeplukte bossen lavendel maar er zijn ook zakjes te koop.

IMG_7907klWe beginnen trek te krijgen als het dorpje Aiguines zich aandient.

IMG_7903klHet mooi gerestaureerde  zeventiende-eeuwse kasteel valt gelijk op.

IMG_7901klOp het gezellige dorpspleintje bij de klokkentoren is het goed vertoeven.

IMG_7902klMet terrasjes in overvloed.

IMG_7899klWij vinden een lekker plekkie in de schaduw voor een plat du jour of een heerlijke pizza.

IMG_7896klOok in Aiguines wordt nog eens bewezen dat de lavendelvelden van de Haute-Provence niet langer meer een zakcentje vormen voor de boeren.

IMG_7904klHet verbouwen van lavendel is intussen een aantrekkelijkere optie dan het laten groeien van graan. Veel lavendel komt terecht in Grasse waar de geurige bloemetjes gebruikt worden voor de bereiding van parfums. “Toch vind ik ’t vooral stinken”, is de duidelijke mening van mijn dochter.

IMG_7869klIk ben er allang uit. Voor mij liever een duik in een bad met lavendelolie dan een bungeejump in de Gorges du Verdon, hoe indrukwekkend en mooi het er ook is.

Responses

  1. We hebben hetzelfde idee, liever lavendelbad dan springen. Dit is de brug waar onze zoon niet overheen wilde, toen we nog heel ver ervan af waren. Hij vond de brug te klein vanaf de hoogte, later zijn we er wel onderdoor gevaren met een bootje. Is nu 10 jaar geleden. Fijne vakantie was het, ik geniet weer mee. Groet uit een zonnige Bollenstreek.

  2. Weer mooie foto’s. Wij waren onlangs op deze brug op weg naar de wandeling “chemin de l’Imbut”. Spectaculaire wandeling, zou bij de jeugd helemaal in de smaak vallen. Je kunt je door een taxi weer naar je auto laten brengen. Fijne vakantie nog.

  3. Ik heb een panische angst voor alles wat met een vrije val heeft te maken – zelfs tijdens het moment dat je uit zo’n hoge zwembad glijbaan komt en door de lucht zweeft loopt het mij dun door de zwembroek. Parachute springen, never. Bungyjumpen (ik hanteer maar deze spelling, ik heb een dozijn verschillende gevonden), ik moet er niet aan denken.
    Die zuidfranse dorpjes zijn niet echt mijn ‘tasse de thé’, maar die terrasje lijken mij heerlijk. Geniet ervan!


Geef een reactie

Categorieën

