Gepost door: prretje | augustus 13, 2013

Kloof

Grand Canyon du Verdon, 12 augustus

IMG_7600klOp weg naar een van de indrukwekkendste natuurwonderen van Europa zag ik er vandaag voor het eerst eentje: een lavendelveld. Een kleintje weliswaar maar groot genoeg om uit de auto te springen en midden tussen die zomerse lucht en de zoemende insecten te gaan staan.

IMG_7615klWe rijden van Castellane naar Moustiers-Ste-Marie, de bovenste kant van Grand Canyon de Verdon. De grootste kloof van de Provence die gek genoeg pas in de twintigste eeuw ontdekt werd. Het rivierwater van de Verdon en de Durance hebben een diep spoor door het landschap getrokken. Zo indrukwekkend dat het haast niet te vangen is in een foto.

IMG_7612klBochtige kloven, steile en soms tot 700 meter opgaande rotswanden. Een tocht per kano is de beste manier om de schoonheid van het landschap te ervaren maar dit is helaas alleen weggelegd voor zeer ervaren kanovaarders. Maar een bootje huren bij het Lac de Ste-Croix en een stukje de rivier op peddelen, kan altijd.

IMG_7607klDe Verdon eindigt in het Lac de Ste-Croix dat een wijdse aanblik biedt na al die nauwe kloofwanden.

IMG_7626klMoustiers-Ste-Marie is schitterend gelegen aan de rand van een ravijn, omgeven door grillige rotswanden.

IMG_7631klHet riviertje de Rioul deelt Moustiers in tweeën wat de nodige schilderachtige oude bruggetjes oplevert.

IMG_7635klHet dorpje is bekend vanwege de keramiek die er gemaakt wordt. Maar of de originele Moustiersfaience hier op straat uitgestald staat, betwijfel ik. Toeristen nemen over het algemeen genoegen met de replica’s.

IMG_7637klDe parochiekerk op het centrale pleintje.

IMG_7644klMiddeleeuwse huizen, nauwe straatjes, poorten en arcaden: je hoeft niet te zoeken om te vinden.

IMG_7646kl“Mam, je moet leren doseren. Volgens mij heb je al wel tien winkeltjes gefotografeerd”, klinkt het vermoeid. Het is waar. Overal zie ik leuke plaatjes zoals deze uitstalling in het wit.

IMG_7649klNa een steile klim over gladde stenen en met een zwaar fototoestel in de hand krijg ik wat ik hebben wilde: een fraai uitzicht.

IMG_7655klEen overbodige kapel krijgt hier snel een nieuwe bestemming.

IMG_7657klKunst zonder hoofdletter, voor alle smaken.

IMG_7659klEn als de zon toch nog een kans krijgt in de smalle straten, is er altijd de hulp van een parasol in te roepen. Om even weg te dommelen in de schaduw en in gedachten nog eens al die haarspeldbochten en steile hellingen over te doen…

Responses

  1. Dankjewel voor dit ( voor ons) feest der herkenning.
    .
    Wat je zegt: de prachtige natuur krijg je bijna nooit op de
    foto zoals je wilt.maar……de foto’s zijn heel erg mooi.
    Ook die van de winkeltjes ….haha.
    Grote groet,
    rijk en Ria.

    • Als ik je nog foto’s moet sturen van niet-gepubliceerde winkeltjes, laat het gerust weten, Ria…. 🙂 Leuk dat jullie zo meegenieten!

  2. Prachtig gefotografeerd . Hangt de ketting er nog die de twee rotspunten met elkaar verbind boven de Rioul ?

    • Klopt, wat goed van jullie. Die hangt er nog, met in het midden een ster. Het verhaal gaat dat die daar vroeger door een ridder is opgehangen als dank voor het feit dat-ie veilig terugkeerde van een kruistocht.

  3. Ik ruik de lavendel en de dorpse geurtjes via de foto’s.

  4. Heel erg vroeger hebben we eens zo’n beetje alle kloven van de Provence gedaan, toen we alle bergen gehad hadden: het zijn er honderden. Kijk maar eens in de Michelin-atlas.

    • Maar die gaan we niet alle honderden afrennen, kan ik je voorspellen. Ik geniet ook heel erg van ‘rustig aan’, boeken lezen, uitzicht bewonderen, de warme wind en leven zonder tijd. Heerlijk!!

  5. De ketting met de ster eraan weet ik nog. Het verhaal erachter kende ik niet. Bedankt.
    Ook voor het aanbod.
    Gr.Grt.
    Ria.

  6. Met behulp van de iPad kan ik mijn inmiddels oude, en niet meer reizende, ouders mijn nieuwe leven in Spanje laten zien. We wonen in Nederland maar iedere keer als we terugkomen van ons landje daarginds kunnen ze door foto’ s en video’s onze werkzaamheden en ontdekkingen zien. Met deze serie ga ik ze komend weekend verrassen. De Provence waar ze 35 jaar twee keer per jaar verbleven en rondreisden anno 2013. Mijn vader was 85 toen hij zijn laatste autoreis 8 jaar geleden zelfstandig maakte. Nu ik als francofiel vreemd ben gegaan, kan ik ze toch de lavendel laten ruiken en een blik laten werpen op Moustiers. Mijn vader zal vragen: waar is de ster?
    Dank je wel!

  7. En wij hier de stranden schoonmaken …… wat ’n (afval)bergen zeg …..

  8. mooie impressie

  9. Dit is echt la Douce France.
    De Elzas en de Vogezen zijn trouwens erg mooi. Een tip voor de terugweg. Vooral de wijndorpen in de Elzas zijn een uitstapje waard.

    • Die wijndorpjes zijn erg leuk, vooral Riquewihr, maar extreem druk deze tijd van het jaar. Ik ben er twee keer geweest in het hoogseizoen en er twee jaar geleden nog doorheen gereden, maar ik moet zeggen dat Elzas en Vogezen verder eerlijk redelijk saai zijn vergeleken met wat je ziet op de foto’s hier, of zelfs met het tegenoverliggende Zwarte Woud aan de andere kant van de Rijn.

  10. Als thuisblijver (oke net teug uit disney) zeg ik meer foto’s. Wij zijn er ook geweest in mei jaren geleden toen al mooi en nu nog. Geniet er nog van, groet Sophie


Geef een reactie

Categorieën

