Gepost door: prretje | juli 27, 2013

De gele vogels

de gele vogels“Mijn vroegere leven was zoekgeraakt in het stofwaas boven Nineve, verdwenen voordat ik er heimwee naar had kunnen krijgen, uiteengevallen voordat mijn geheugen het had kunnen bergen. En van het leven dat me thuis wachtte kon ik me al evenmin een voorstelling maken, onmogelijk als het was om voorbij de laatste omheining in de woestijn te denken, waar het leeuwendeel van mij leek te zijn achtergebleven als een van de ontelbare zandkorrels daar. Ik was als de verweerde steen die het meeste van zichzelf is kwijtgeraakt door de uitschuring van wind of water, afgevoerd, neergeslagen op de bodem van een rivier in een stad die het enige was wat ik me kon heugen.”

Een citaat uit de oorlogsroman ‘De gele vogels’ van Kevin C. Powers (2012). Het ultieme boek over de oorlog van nu, geschreven door een superieur talent dat zelf in Irak zijn sporen heeft verdiend. De rechten werden voor verschijnen al aan zestien landen verkocht. En da’s niet voor niets, zeg ik erbij. Mensen, lezen dit boek, met kippenvel op je lijf!

Wil je meer lezen over ‘De gele vogels’? Kijk dan op het boekenblog dat mijn dochter Maaike en ik onlangs zijn begonnen.

Geef een reactie

Categorieën

