Gepost door: prretje | juli 7, 2013

Een kruidige ontdekking

IMG_6502kl“Moet je zaterdag werken? Nou, als je zin en tijd hebt, kun je bij mij een kijkje komen nemen. Ik ben op mijn vrijwilligerspost te vinden…”

IMG_6532klMet die uitnodiging van een collega in het achterhoofd, stapte ik zaterdag op de fiets om binnen tien minuten al op de plek van bestemming aan te komen. De kruidentuin bij Streekmuseum Veldzicht aan de doorgaande weg tussen Rijnsburg en Noordwijk.

IMG_6559kl“Wist je dat Noordwijk in de 18e en 19e eeuw het belangrijkste kruidencentrum van Nederland was? Met de trekschuit bracht men de kruiden vanuit Noordwijk richting Amsterdam waar ze vooral voor medicinale toepassingen werden gebruikt. Jammergenoeg verdween door de opkomst van chemisch bereide geneesmiddelen de kruidenteelt tegen het einde van de 19e eeuw”, vertelt Lenie. Als één van de drie vrouwelijke vrijwilligers die sinds een paar jaar de kruidentuin bij de voormalige boerderij onderhouden, is zij degene met de meeste parate kennis. “Toen ik begon, was mijn verstand van kruiden nog heel beperkt. Intussen ben ik aardig ingelezen en heb door contacten met allelei deskundigen veel geleerd. Maar aan de gang gaan in de praktijk, dát is toch de beste leerschool. Elk seizoen levert weer nieuwe inzichten op.”

IMG_6522klEvelien, de andere aanwezige schoffelaar op deze ochtend, is aan een zittende receptie begonnen. Met een thermoskan thee aan de picknicktafel is zij het ideale aanspreekpunt voor langskomende belangstellenden. “Schuif gezellig even aan. We hebben zelfgebakken koekjes, wil je er ook eentje?”

IMG_6535klAls de geneeskrachtige werking van het aambeiplantje op tafel komt, dwaal ik op m’n gemakje door de tuin en maak hier en daar een fotootje. De naam ‘Veldzicht’ is in ieder geval nog steeds op z’n plaats, is mijn zichtbare conclusie.

IMG_6534klZes themaperken en zelfs uitgebloeid materiaal kan mooi zijn.

IMG_6539klHet rood van de klaprozen tegen de blauwe lucht: wat een plaatje.

IMG_6542kl“Die schep en die handschoenen staan echt heel decoratief bij de zonnewijzer”, zeg ik tegen Evelien, als ik na een tijdje terugkeer bij de picknicktafel.

IMG_6553klDat had ik beter niet kunnen zeggen. Schuldbewust staat ze op, pakt haar pet en snoeit snel wat takken weg die het uitzicht op het aankondigingsbord van het museum versperren.

IMG_6527klVlakbij Katwijk, vlakbij Noordwijk en vlakbij Rijnsburg. Vele mensen rijden hier dagelijks voorbij en maar weinigen weten van dit kruidige en bloemrijke lusthofje.

IMG_6574kl“Bedankt voor je belangstelling”, klinkt het bij het afscheid.
Voor mij was het alleen maar een groot genoegen. Een kruidentuin met een historisch tintje, middenin het drukke westen van ons land: hoe bijzonder is dat. Ik hoop dan ook van harte dat het de kruidenvrouwen lukt om binnen redelijke tijd de gewenste droogruimte voor hun kruiden te realiseren.

Die hadden ze tenslotte in de 18e eeuw ook.

Responses

  1. Ik heb mij altijd afgevraagd wat dit nu voor een museum is, wanneer ik er langs reed. Lijkt me een bestemming voor dames met een hoog glutenvrij gehalte als ik eerlijk ben. Ik zal er dus maar gewoon langs blijven rijden. Heel mooie foto’s, dat wel.

    • Jammer, ze hebben ook een perk met kruiden tegen vooroordelen… Had je vast wel een polletje van mee kunnen krijgen 🙂

      En nog bedankt voor het compliment aangaande de foto’s!

  2. Beste Prretje,
    Compliment voor je enthousiaste artikel!
    En..ik weet zeker dat die dames vooral mensen verwelkomen die met een open blik naar al het moois kijken dat de natuur ons biedt ofwel vooral mensen met een positieve instelling die ook gewoon gezellig durven zijn! 😉
    Fantastische foto’s ook!
    Met kruidige groeten 🙂

  3. Hoi Irene . Wat een prachtige ” reportage” en wat
    een schitterende foto’s .
    Grote groet en liefs .
    Rijk en Ria van Eck.

    • Dank jullie wel! En wat een Spaans weertje, hè? Echt genieten.

  4. Dankzij het artikel in het Leidsch Dagblad hier terecht gekomen (virtueel). Nu nog echt.

    • Ha Patricia,

      Welkom op mijn site en dank voor de reactie.
      Ja, zo kan dat soms gaan. Een collega maakte mij attent op de kruidentuin, ik ging er met mijn fototoestel naar toe en gaf de tip door aan het Leidsch Dagblad waar mijn echtgenoot werkt.

      In het ‘echt’ is de kruidentuin ook een plaatje. Zeker een keer gaan kijken!

      Met vriendelijke groet,

      Irene


Geef een reactie

Categorieën

