Gepost door: prretje | juli 2, 2013

Oude weggetje

IMG_6401kl“Mag ik een fotootje maken?”, informeerde ik netjes bij de schilderes die ik op mijn lievelingsweggetje achter de duinen tegenkwam.

IMG_6404kl“Ga je gang”, was het gastvrije antwoord, “alleen ben ik net aan het inpakken. Tot mijn schrik zie ik dat het al bijna acht uur is en ik had beloofd rond zevenen terug te zijn voor het eten. Trouwens, wel toevallig dat je me juist hier aantreft.”
“Hoezo dat?”, vroeg ik om nadere uitleg.
“Nou, ik kom uit Friesland en als ik hier naartoe reis om te schilderen, ben ik eigenlijk altijd aan het strand te vinden. Vorig jaar kwam ik per ongeluk een keer in de duinen terecht en toen ontdekte ik dit charmante weggetje. En dit jaar besloot ik ‘m te vast te leggen op doek. Woon jij hier in de buurt?”, gaf ze het gespreksstokje weer aan mij.
Ik knikte bevestigend en wees met mijn arm in de richting van de thuisbasis. “Iemand vertelde mij van de winter dat dit het oudste weggetje van Katwijk is”, vertelde ik haar op mijn beurt.
“O ja?”, zei ze, terwijl ze de laatste spullen in haar rijdende kratje stopte en de veldezel op haar rug hees, “da’s leuk om te horen, dan weet ik gelijk de titel van dit werk. Je komt toch wel kijken, hè, als alles wordt opgehangen bij de Kunstvereeniging?”

Ik beloofde het.

IMG_6405klEn ik dacht stiekem: wat zou het toch leuk zijn als ik in dat atelier aan de Boulevard dit oude weggetje zou terugvinden. En dat niemand het zou herkennen. En dat het bleef hangen. En niet zo duur was. En dat ik het op een of andere manier kon kopen. En mee kon nemen naar huis. Zodat ik elke dag naar dat oude weggetje kon kijken…

Responses

  1. Eén probleem met dat “oudste weggetje van Katwijk”. De grens tussen Katwijk en Noordwijk lag tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw enige tientallen meters ten noorden van de Hoorneslaan. Dat weggetje lag dus in Noordwijk.

    • Ach, maakt het ook uit: het blijft een mooi, oud weggetje.

      • En het ligt nu in Katwijk toch? Eerlijk geannexeerd.


Geef een reactie

Categorieën

