Gepost door: prretje | juni 18, 2013

Meeuwenafschrikbeest

IMG_6238kl“Nou jonge, zeg ’t eris aerlek, zit je lekker kik en bun?”, sprak de vrouw met een onvervalst Katwijkse tongval terwijl ze langs de lantaarnpaal omhoog keek.

Mijn blik volgde haar ogen en ineens zag ik haar gesprekspartner ook: een flinke roofvogel die op het pleintje bij de Hema een hoge uitkijkpost had gevonden. Nu snapte ik gelijk waarom de meeuwen, die meestal de daken rond het pleintje in beslag nemen in de hoop een stuk worst of een hap ijs mee te pikken, zo’n gigantisch kabaal maakten. Die hadden ’t natuurlijk niet op die brutale indringer.
Een enorm gezoef kondigde een tweede roofvogel aan. Hij kwam strak aanvliegen, maakte een soort looping boven het pleintje en deed een plotselinge uitval naar een paar volhardend dichtbij gebleven meeuwen, waarna de vogelherrie minimaal verdriedubbelde.

Wat is hier loos?, dacht ik verbaasd.
M’n vraag was amper geboren of het antwoord kwam al aangewandeld in de vorm van drie jongemannen met een leren handschoen en een tas vol brokjes kuiken. Ik keek de voorste van het drietal vragend aan.
“Ja”, zei hij, terwijl zijn blik het luchtruim afspeurde, “dit helpt tegen de meeuwen, of liever gezegd: tegen de meeuwenoverlast.”
“Wat zijn dit dan voor roofvogels?”, vroeg ik en maakte een foto van het exemplaar dat intussen keurig op de handschoen was geland.
“Woestijnbuizerds”, antwoordde hij vlotjes. “We gebruiken ze om die krijsende en regelmatig agressieve meeuwen weg te jagen maar daar zeg ik bij dat gevogelte dat zich niet snel genoeg uit de vleugels maakt, gepakt kan worden. Zaterdag heeft deze z’n eerste dodelijke slachtoffer gemaakt: een jonge meeuw…”.
De vrouw die eerder bij de buizerd informeerde of z’n buikje al lekker vol zat, keek het meeuwenafschrikbeest met respect aan. “Kik en bun dus…”, concludeerde ze.

Ik bleef een paar minuten kijken bij het vogelspektakel in het winkelgebied.

Achter mij landde ook de eerste zeurvogel op het plein.
“Het is niks dat ze die meeuwen wegjagen uit het centrum maar nu gaan ze in de aanpalende wijken zitten. Mijn auto zit al helemaal onder de meeuwenschijt.”
Tsja, wat voor roofdieren ze in moeten zetten om dit soort gevogelte te verlammen…, ik zou ’t niet weten.

IMG_6237kl

Responses

  1. Tja, dat klopt. De hulp van m’n moeder woont in de Zanderij, en die heeft de gemeente moeten bellen vanwege twee agressieve meeuwenparen op het dak, die de kat van de buren aanvallen. Op het dak van kantoor zitten ze dit jaar gelukkig niet. Kunnen we via de brandtrap naar binnen zonder aangevallen te worden, zoals vorig jaar gebeurde. Het wordt tijd dat de beschermde status van deze vogels wordt opgeheven.

  2. Wat een mooie foto’s. Vooral die tweede vind ik prachtig.
    Liefs Riet.

  3. Tja , zeurvogels ( leuke uitdrukking) heb je overal….
    Maar dat het een soort van plaag is , is wel duidelijk.
    Grote groet. Rijk en Ria
    Begreep uit Edwin zijn blog dat Dick jouw plaatsje gaat ” innemen”
    de bofkont…..


Geef een reactie

Categorieën

