Gepost door: prretje | mei 28, 2013

Een lied voor Achilles

achillesLaat ik het maar eerlijk zeggen: ik ben geen Harry Potter-fan en dat zal ik ook nooit worden. Toen ik dan ook het rode ronde stickertje op het boek “Een lied voor Achilles” las met daarop de tekst: ‘Het beste boek dat ik het afgelopen jaar gelezen heb – J.K. Rowling’, zag ik dat niet direct als een aanbeveling om de roman open te slaan. Pas toen mijn dochter ‘m in mijn handen duwde en me bovendien toevoegde: “Ga ‘m lezen en wel zonder tijd te verliezen!”, pas op dát moment besloot ik de eerste zin te lezen.
En daarna de tweede, de derde. Ik las “Een lied voor Achilles” van Madeline Miller in twee dagen uit. Ik kon er geen afstand meer van doen, ook niet toen er geen nieuwe letters meer over waren. Omdat ik telkens weer even wilde teruglezen in dat prachtige liefdesverhaal uit de mythologie.

Patroclus is een jonge prins, verbannen naar het koninkrijk van Phthia om daar op te groeien met godenzoon Achilles. Achilles is sterk, mooi, een gouden kind: alles wat Patroclus niet is. Maar ondanks hun verschillen raken de jongens innig bevriend, en hun band wordt sterker naarmate ze ouder worden. Dit tot verdriet en woede van Achilles’ moeder Thetis, een wrede zeegodin die een hekel heeft aan stervelingen.
Als duidelijk wordt dat Helena van Sparta is ontvoerd en alle Griekse mannen verplicht zijn om haar eer te wreken en Troje te belegeren, sluit Achilles zich aan bij het leger, verblind door de belofte van roem. Patroclus, verscheurd door liefde voor en angst om zijn vriend, gaat met hem mee. Zij weten niet dat het lot hen tot het uiterste zal testen en hun zal vragen om een verschrikkelijk offer.
Madeline Miller heeft op miraculeuze wijze de klassieker Ilias, de vertelling van de Trojaanse Oorlog door Homerus, opnieuw vormgegeven in een eigentijdse, spannende roman, waarvoor ze de Orange Prize 2012 heeft gekregen.

Wat maakt het boek mooi in mijn ogen? Het is zo prachtig en meeslepend geschreven dat je als lezer, net als Patroclus, bijna verliefd wordt op Achilles. Het is komisch, luchtig, verrassend menselijk, ongewoon, ontroerend en meesterlijk op papier gezet. Over de groeiende en alles overheersende liefde tussen de hoofdpersonen en over hun onafwendbare lot. Of je het verhaal van Achilles, de grootste held uit de klassieke literatuur, nu wél of niet kent, maakt niet uit: dit boek levert een intens bevredigende leeservaring.

Oude verhalen zijn onsterfelijk! Wat mij betreft had die tekst beter op dat rode stickertje kunnen staan.

Responses

  1. Dit is leesbevordering!!!

  2. Ik ga hem op mijn verlanglijstje zetten! Cokky

  3. Ik had op de middelbare school in Leiden een leraar geschiedenis die in het eerste jaar uitgebreid de Griekse mythologie behandelde. Toen (1964) vond ik het ook al prachtige verhalen.

    • Dat zijn het ook. Dit boek blijft heel dicht bij het klassieke verhaal maar toch is het heel eigentijds geschreven. Echt een aanrader!

  4. Ik ben sinds kort op de Ereader … Helemaal top. Ga kijken of ik hem kan vinden.

    • Hij is er voor de e-reader. Maar Simone, ik las van iemand dat-ie spijt als haren op het hoofd had dat-ie de e-versie had gekocht omdat dit een boek is dat je telkens weer even wilt oppakken om een citaat op te zoeken, dat je dichtbij wilt hebben, gewoon als boek.
      Een klassieker als dit, dat is toch eigenlijk niets voor een electronisch huisje?

      Jaja, ik ben soms net zo ouderwets als romantisch.

      Groetjes van Irene

  5. Ouderwets EN romantisch …..mooie combinatie.
    Grote groet,
    Rijk en Ria.

    • Haha, ik ben bang dat veel mensen het vooral een hopeloze combinatie zullen vinden…

      Groetjes uit een koud Katwijk.

  6. Kijk….en daar hebben wij dan maling aan….

    Onze zoon mailde : met een beetje geluk komt het deze maand niet meer
    onder nul in Holland. …. Brrrrrrrr.
    Liefs, Ria.


Geef een reactie

Categorieën

