Gepost door: prretje | mei 13, 2013

Boulevardparcours

IMG_5159klAl weken ligt het Handboek Royal Smilde Olympia’s Tour 2013 op onze eettafel.

IMG_5186klWant ja, de proloog van deze oudste etappekoers in Nederland is naar Katwijk gehaald.

IMG_5215klEn dat betekent dat in een individuele tijdrit van 3,2 kilometer zo’n 130 profrenners vanmiddag over de Boulevard denderden.

Een heel circus werd in een paar uur opgebouwd waarbij de plaatselijke wielermannen hun verantwoordelijkheid namen om zichzelf als regelaars in te schakelen bij wegafsluitingen en oversteekplaatsen.

IMG_5228klToen ik na mijn werk om 17.00 uur een kijkje met de camera ging nemen, was het op veel plekken langs de dranghekken nog niet echt druk. Bij de commentaarspositie, de VIP-ruimte en het podium stond het meeste volk. Maar daar was dan ook het vermaak te vinden van het commentaar door een soort ingehuurde Mart Smeets. “Mensen, dáár komt renner X, winnaar van de kersenroute in zuidoost Brabant in 2011. En na hem zien we zowaar Y verschijnen, die vorig jaar nog veel indruk maakte met z’n zesde plaats in de negende etappe van de Ronde van Burkina Fasso.”

IMG_5230klTot mijn eigen verrassing had ik het prima naar mijn zin. Met m’n vervoermiddel aan de hand liep ik langzaam de vertrouwde route terug naar huis. Nog een fotootje op de hoek van de Boulevard met Hotel Savoy op de achtergrond.

IMG_5242klBij de sluis kwam ik een stel wachtende motormuizen tegen. “De wedstrijd is 25 minuten stilgelegd want er stond een sponsorboog op instorten. Alles voor de veiligheid van de renners”, wist de leider na druk telefonisch overleg te melden.

IMG_5249klWel koud om zo lang te moeten wachten. Hup, muts op, fiets tegen de auto en bij de ploegleider in de wagen opwarmen.

IMG_5257klEen file volgauto’s op het duinpad.

IMG_5260klEerst stak-ie z’n tong naar me uit maar op het laatste moment besloot hij toch maar te lachen.

IMG_5263klOp het parkeerterrein achter de duinen ontdekte ik het rennerskwartier. Met onder meer het fietsteam uit Nieuw Zeeland.

IMG_5266klEn heel veel dure en bijzondere fietsen.

IMG_5267klDertigduizend euro voor een wielertochtje maar dan sta je als Katwijk wél in de wielerannalen. Waar Nederland de schouders weer rechttrok na een prachtige kroningsdag, kan Katwijk wellicht de borst vooruit steken na een goed georganiseerd Boulevardparcours.

Responses

  1. Dit is volkomen langs mij heen gegaan. Ik wist van niets. Ik begreep al niet waarom er zoveel politie op de Zeeweg was, en waarom ik de Boulevard niet op kon.

  2. Ik dacht dat het nog een overblijfsel was van de Koninginnedagprogrammering, wat ze niet kwijt konden, maar het blijkt een heuse profronde geweest te zijn. Het is me wat.

    • Kijk, om zo’n commentaar kan ik nu lachen. En ook om die wielrenner die bij Savoy de afslag naar de Buitensluis miste, stug over de Rijnmond door het verkeer doorfietste met een volgauto achter zich aan, en over de Binnensluis uit het beeld verdween.


Geef een reactie

Categorieën

