Gepost door: prretje | mei 11, 2013

Moederdagmarketing

IMG_5148kl“Mag ik u een spiegeltje aanbieden voor Moederdag?”, klonk de min of meer retorische vraag.

En voordat ik het doorhad, haalde de teenager een roodkleurig rondje uit de rieten mand die om haar arm hing en overhandigde mij het aangeboden kleinood.
Een spiegeltje??? Waarom zou ik in hemelsnaam op zaterdagmiddag in een winkelstraat in Katwijk een spiegeltje aangeboden krijgen voor Moederdag?
Ik keek naar het voorwerp en toen wist ik het: een marketingdingetje van de winkeliers van Winkelhart Zeezijde die mij, en alle moeders, door middel van dit spiegeltje een prettige Moederdag toewensten.

“Aardig natuurlijk van zo’n winkeliersvereniging”, zei ik tegen mijn dochter die naast me liep, “maar ik kan er niets aan doen dat dit me gelijk doet denken aan de tijd van de kolonisten. Die spiegeltjes, kralen en kettingen meebrachten in den vreemde om die vervolgens te ruilen tegen allerlei waardevols.”
“Kunnen ze dat geld voor die spiegeltjes niet beter aan iets anders besteden?”, vroeg ik me ongemakkelijk af. “Wie loopt hier nou nog warm voor?”
Ik was net bezig om me lichtelijk te laten meeslepen in mijn afschuw over dit soort voorspelbare marketingacties toen mijn dochter me plotseling onderbrak. “Misschien willen ze wel dat moeders wat vaker in de spiegel kijken. Zodat ze zien hoe lelijk ze er soms uit kunnen zien”, verklaarde ze op nuchtere toon een mogelijke reden voor dit spiegelfenomeen.

Even moest ik het laten landen en toen snapte ik ‘t. “Zodat die moeders dure spulletjes gaan kopen om te proberen er nog iets aan te veranderen en verbeteren zeker…”
“Jij zegt ‘t”, was haar doeltreffende commentaar.

Briljante verkooptechniek, dacht ik uiteindelijk en liet vervolgens heel snel het rode spiegeltje ongebruikt in mijn tas glijden.

IMG_5150kl

 

Responses

  1. ehhh..dat spiegeltje heb jij dan toch niet nodig?
    Leuke moederdag gehad?

    • Ha Tim,
      Nou….., dat weet ik zo net nog niet. Of bedoel je dit als een aardig compliment? Dan neem ik het met een hartelijke dank van je aan en laat dat spiegeltje onder in m’n tas zitten.
      Prima Moederdag gehad, al had dat verder niks met de winkeliersvereniging te maken.


Geef een reactie

Categorieën

