Gepost door: prretje | mei 6, 2013

Gluren

mistBeetje sneu, denk ik regelmatig, als ik weer een file richting strand zie staan. Want dan weet ik, als kustplaatsbewoner, allang wat al die argeloze in-de-rij-staanders nog niet weten, namelijk dat ze de zee nooit te zien zullen krijgen omdat er een mist van jewelste hangt. En als je dan al een paar uur in een warme auto onderweg bent, met eventueel jengelende kids op de achterbank, dan is het woord ‘lullig’ hier echt wel op z’n plaats.

Hoe is het nu te voorkomen dat je vanuit een zomers plekje elders in het land optrekt naar een koel en kil Katwijk waar je zwaar bibberend in een enorme damp terecht komt? Kijk dan eens op de webcam die op de toren van de Oude Kerk aan de Boulevard staat opgesteld. Eén blik en je weet waar je aan toe bent.

Maar er zijn meer redenen om te kijken. In het bos, op een berg, uit de polder of vanaf de bank kun je nu altijd, als het weer het toelaat tenminste, de zon aan de kust gloeiend zien ondergaan. Verder is de camera van standpunt 1 (overzicht) precies gericht op de plek op het strand waar deze zomer de Strandbibliotheek (13 juli t/m 31 augustus) komt te staan.

Een laatste reden om even mee te gluren? Wie goed oplet, kan mij vrijwel dagelijks langs zien fietsen. En wie weet zwaai ik wel even…

Responses

  1. Fantastische foto !

  2. Moet dat nou, een webcam op de Oude Kerk?

    • Bijt die webcam de Oude Kerk? Nee, die webcam laat Katwijk zien waar de kerk (een gedeelte van) Katwijk ontvangt. Niks mis mee, toch? Gastvrijheid is altijd oké, vind ik.

      • Ik ben ervoor om geen webcams, telefoonmasten of wat dan ook op historisch gebouwen te zetten, of dit nu een kerk, een kasteel of boerderij is. Dat hou je netjes. Die veel te felle lampen die op de uurwerken gericht staan, zijn ook geen gezicht. Dat kan best wat gedimder.

    • Die webcams zijn tegenwoordig zo klein, dat je ze nauwelijks nog ziet. ik heb zelf een HD videocamera die een tikje groter is als een klein doosje lucifers.

  3. Op zondag hangt er zeker een lapje voor. 😉

    • Ik zou ’t eigenlijk niet weten: we gaan ’t uitzoeken 🙂

    • Dat kan ik me niet voorstellen, want de vlag voor onze bevrijders gaat gelukkig ook gewoon uit op zondag. Maar dit is dan wel een toren van de gemeente. Anders ging ie niet uit hoor, als het aan de kerk lag. Kijk maar naar de dominees die naast diezelfde kerk wonen: op zondag steken zij de vlag voor onze bevrijders niet uit, dezelfde bevrijders die het ze mogelijk hebben gemaakt om zondags op de kansel te staan. Dat zijn die dominees even vergeten. Zou je denken. Maar nee hoor. Dat zijn ze helemaal niet vergeten. Ze zijn het zich ten volle bewust, juist omdat die vlag op de toren wel wappert. Omdat zij ons tot voorbeeld zouden moeten zijn, zouden juist de dominees de vlag op zondag moeten uitsteken. Er is een woord voor dit soort mensen: farizeeërs.

  4. Bel altijd even naar m’n zusje op de Rijnmond….:-)

    gr, Hellen

    • Ha Hellen,

      Ook een idee! Maar als ze onverwachts niet thuis is, heb je altijd de webcam nog….

      Groet!
      Irene


Geef een reactie

Categorieën

