Gepost door: prretje | april 25, 2013

Kransenkolder

IMG_4947klVijf minuten, méér kostte ’t me niet om twintig verschillende kransen (kijk op Facebook voor de hele collectie) te fotograferen.

IMG_4954klDat in Katwijk de grootste oranjereniging van het hele land is gehuisvest, is geen nieuwtje.

IMG_4962klMaar dat zich binnen dit oranjecontingent in mijn woondorp ook een enorme afdeling huisversierders bevindt, wordt mij de laatste dagen pas goed duidelijk.

IMG_4951klVerbijsterd zie ik steeds meer voorwerpen van knutsel- en huisvlijt aan de deuren van de woningen verschijnen. Men is druk in de weer met ballonnen, linten, tule, sjerpen, rosetten, lapjes en weet ik wat nog meer om maar te laten zien dat ook dít huis klaar is om de nieuwe koning hulde toe te brengen.

IMG_4949klAls een olievlek breidt zich deze versiermanie uit en deur na deur wordt aangestoken door de kransenkolder.

IMG_4963klMijn voordeur houdt moedig stand in het geen statement willen maken. Op koningsdag hangt er al een paar uur een vlag boven z’n hoofd te wapperen en dat lijkt ‘m voorlopig meer dan genoeg.

En mij ook.

Responses

  1. Mooi hoor, al die kransen. Van mij mogen ze de huizen helemaal inpakken in oranje-rood-wit-blauw. De totale metamorfose.

    • Ben je zo’n doorgewinterde fan van het koningshuis of hou je vooral van knutselwerkjes, Leendert? Of denk je dat als we de huizen oranje-rood-wit-blauw inpakken het met de wereld ook wel goed komt? Ben benieuwd….

      • Zolang ik die dwazen van het koningslied, de gladjanussen van de wansmaak niet hoef te horen, vind ik alles best. Ik vind die kransen knap gemaakt en een koningshuis zorgt voor stabiliteit en geeft dit land met z’n schaamteloze artiesten nog enig cachet. Voor dit soort lui moest de btw toen omlaag, maar dat zijn we natuurlijk allang vergeten (de baas van al die muzikanten van de wansmaak ging daarvoor speciaal naar Den Haag), terwijl die voor goede en blijvende smaak juist omhoog moest.

  2. Ik heb er nog geen een gezien!

    • Leeft u in een grot, meneer Van Duijn? Klim eruit, doe je ogen open en je zult kransen zien. Vandaag vooral verregende helaas…

      • Goed, ik ben tussen de middag uit de grot gekropen. Ik heb rondgereden. Totaal aantal gespotte koningskransen: 0. Nada. Niente. нулевой. Wel tientallen overjarige vaalgrijze herstkransen, maar die tellen niet. Dus: ofwel jij weet precies waar je de Katwijkse buckle of the Bea belt moet vinden, ofwel je rijdt rond met een stapel van die kransen in je zadeltassen, en smijt ze her en der tegen een deur, en ‘knip’, je hebt weer een foto. Ik vermoed dat laatste. Foei.

    • Dan ken je me wel heel erg slecht!
      Ik raad je voor de Bea/Willem belt een rondje Boulevard, Koninginneweg, Varkevisserstraat op. Daar komen deze exemplaren allemaal vandaan en ik had er nog véééél meer kunnen knippen (dit laatste met toestel en zonder schaar overigens).

      • Laat de mensen toch leuk kransen maken. Het is creatief. Het maakt de mensen blij. Net als een boek.

  3. Even m.b.t. de opmerking van Leendert: “een koningshuis zorgt voor stabiliteit”. Er zijn veel voorbeelden van stabiele republieken: Finland, IJsland, Ierland, Zwitserland, Bondsrepubliek etc. En zo’n stabiel land is Nederland helemaal niet meer – het lijkt Italië wel. Stabiliteit van de politiek en continuiteit van de monarchie zijn twee verschillende begrippen.
    Ik ben niet tegen de monarchie, maar als ik lees dat onze koning zonder echte bestuurlijke functie jaarlijks 800.000 euro op z’n bankrekening krijgt, en de president van de Verenigde Staten – die wel een politieke functie heeft aan het hoofd van een van de belangrijkste landen ter wereld, het met $400.000 moet doen, dan krap ik me toch wel even achter de oren.

    • Is waar natuurlijk. Maar ik ben niet erg van het afschaffen. Dus wat er is, mag blijven. De gulden eventjes overhoop helpen na eeuwenlange trouwe dienst. De euro die niemand wou, alleen Zalm (DSB, ABN-AMRO, ‘de prijzen zijn hetzelfde gebleven’, onthoud die lach), daarmee is het nu al afgelopen, was het vanaf dag 1 al afgelopen. Is ons net zo door de strot geduwd als het koningslied. Het is een chaos, dit land. De huizenmarkt die helemaal overhoop ligt, in een paar jaar tijd, de zorg idem dito, die achterlijke schaalvergroting, waar we nu al die lege kantoorgebouwen aan te danken hebben. Maar de zakken zijn gevuld. Goed, salaris aanpassen dan.

  4. Goede wijn….


Geef een reactie

Categorieën

