Gepost door: prretje | april 18, 2013

Mislukt

IMG_4656kl“Kun je misschien een foto maken van een vogeltje bij je nieuwe vogelhuis met ruimte voor een pot pindakaas? Dan kunnen we die gebruiken voor de website”, was de vraag.

Leek me geen probleem. Ik zou wel eens even een gezellig vogeltje kieken, al etend van de pindasmurrie. Een  mooie merel, een kittig koolmeesje, een parmantig pimpelmeesje of een hongerige huismus.

IMG_4649klRuim twee maanden later moet ik bekennen dat mijn opdracht faliekant mislukt is. Uiteindelijk heb ik maar één vogelsoort in beeld weten te vangen, namelijk die van de kraaiachtige kauw. Niet de meest tot de verbeelding sprekende vlieger maar wel behept met zoveel felheid dat-ie niemand in de buurt van z’n pindakaasvoorraad toeliet en met zijn naaste familieleden al drie potten leeg at.

Mijn voorstel is dan ook om iets toe te voegen aan de Wikepediatekst bij de kauw:
“Kauwen hebben een zeer uitgebreid menu, dat voornamelijk bestaat uit kleine ongewervelde dieren (zoals insecten, slakken en spinnen), zaden, granen, eieren en fruit. In de omgeving van de mens doen kauwen zich ook tegoed aan afval, kattenbrokken, pindakaas en karkassen van overreden dieren.”

IMG_4654kl

Responses

  1. Het probleem van dat vogelhuisje is het groene dak. Als je een vogelhuisje met een fel gekleurd dak neemt kun je er bijna zeker van zijn dat de kleinere vogels dat links laten liggen. Bij mijn moeder hangen verschillende vogelhuisjes, die met de rode daken (een groene heeft ze noot gehad) zijn altijd faliekant genegeerd. Maar zodra er iets met een rieten dak staat of hangt, is het gelijk bal.

    Vroeger had m’n moeder trouwens altijd broedende roodborsten en mezen in de tuin. Totdat de kauwen kwamen. Soms zitten er wel zes tegelijk in de tuin. Die hebben de kleinere vogels verjaagd, want die zijn bang van kauwen. Mussen komen er al helemaal niet meer. Ook eten ze al het voedsel op – ze gaan er met complete vetbollen vandoor. De goot aan de voorkant heb ik met kippengaas moeten barricaderen om te voorkomen dat de kauwen onder de pannen een nest gaan maken, zoals in voorgaande jaren, maar aan de achterkant kan ik er niet bij. In elke geval heeft dat gaas al tot de dood van één kauw geleid, die klem was komen te zitten.
    En overal zijn ze in schoorstenen nesten aan het maken, wat twee jaar geleden bijna tot de koolmonoxidevergifteging van twee zonen van de achterburen heeft geleid. Gelukkig werden ze op tijd gevonden. Het is gewoon een ramp. Ik schat dat de buurt bij mijn moeder door ongeveer veertig kauwen wordt geterroriseerd. Om de een of andere reden zijn ze beschermd, maar die rotkauwen mogen van mij allemaal worden afgeschoten.

    • Tsja, sympathiek is ook niet het woord dat direct opkomt als ik aan de kauw denk maar afschieten is een begrip dat ik ook niet aanhang.

  2. we hebben er hier twee, eentje met stokje en een zonder. Recht tegenover elkaar. Bij die zonder stokje kwam allerhande vliegend kleingrut en bij de andere spreeuwen, kauwen, eksters en zelfs toen het heel koud was meeuwen. Dus of het met kleur heeft te maken?
    Het valt als grote vlieger niet mee om voor kolibrie te spelen.
    En ja , de habitat van vogels veranderd, reigers en aalscholvers vliegen en vissen hier in de stadssingel en als je niet uitkijkt kan je een kwak op je kop krijgen. Fijn weekend en lekker naar buiten, ook al zijn het nog geen zomerse temperaturen, de zon schijnt, Groet, willy


Geef een reactie

Categorieën

