Gepost door: prretje | april 14, 2013

Vrij

IMG_4618kl“Dat kun je niet maken”, zei mijn Spaanse vriend.

IMG_4611klHij en zijn vriendin (op de foto met mijn echtgenoot) zijn in hun eerste weekend van tien dagen Nederland bij ons te gast.

“Wat denk je dat je webloglezers ervan vinden als ze op vrijdag en zaterdag al niets van je hebben gehoord? Ze gaan zich misschien zorgen maken of ze gaan van je balen of ze voelen zich in de steek gelaten. Nee, ik vind dat je een verplichting hebt ten opzichte van je lezers. Je móet ze informatie geven, daar hebben ze recht op. En waarom zou je ze niet melden dat we vandaag met twintig graden over het strand naar Noordwijk zijn gelopen en dat we zo gezellig geluncht hebben?”, sprak hij me streng toe.

IMG_4615klAls publicist van een veelgelezen blog over hun leven in Spanje heeft hij natuurlijk enig recht van spreken. Alleen ben ik het in dit geval totaal niet met ‘m eens. Ik schrijf maar om één reden en dat is omdat ik ’t leuk vind. En dat wil ik graag zo houden. De weblogstress die nog wel eens toeslaat bij mijn rentenierende vrienden, hou ik liever buiten de deur.
“Nee, daar heb ik vandaag nu eens helemaal geen zin in”, luidde dan ook mijn dwarse antwoord. “Ik voel niet die dwingende noodzaak om elke dag iets uit te spugen en ook geen enkel schuldgevoel als ik een paar dagen geen tijd of zin heb om een stukje te schrijven. Het moet voor mij een pleziertje blijven.”

De man die bijna veertien jaar terug op zoek ging naar zijn vrijheid in Spanje keek me afkeurend aan. “Ach, die arme lezers van jou”, klonk het op licht-dramatische toon, … en dát terwijl ze op je rekenen.”
Vrij van enige druk bedacht ik me toen wat een geluk het was dat al ‘die teleurgestelde lezers’ dan tenminste nog bij hem konden lezen wat ze bij mij zo node misten.

IMG_4619kl

Responses

  1. Ik bespeur hier toch enige druk bij de mensen uit Spanje en die in Nederland om een blogje te schrijven en die onderling te linken;-) Wel leuk natuurlijk.


Geef een reactie

Categorieën

