Gepost door: prretje | april 9, 2013

Herman

HermanMijn messen zijn op het punt gekomen dat ze eigenlijk geen messen meer genoemd mogen worden. Oude, botte, scheve, afgebroken en door lang en veelvuldig gebruik versleten voorwerpen zijn ‘t, die niet meer doen wat ze moeten doen: snijden.

Daarom ben ik vandaag met Herman in zee gegaan.

In de winkel ging ik recht op mijn snijdoel af en greep snel vijf nieuwe messen uit een rek. Bij thuiskomst ontdekte ik pas dat ze afkomstig waren van Herman en dat Herman blijkbaar een autoriteit op het gebied van messen is. Aan elk mes dat ik kocht, hing namelijk een begeleidend citaat van Herman.

messen“Als je als kok met messen speelt kom je erachter dat snijden een serieuze bezigheid is. Soms heb je geluk.”, luidde de tekst bij het groentemes.
Bij deze woorden kreeg ik de neiging om constant te controleren of m’n vingers er nog aanzaten, maar gelukkig zat er bij de toevoeging van het koksmes een handige, technische aanwijzing van de spijsbereider: “Mes schuin op de punt, je vingernagels bijna rechtop als een beschermend muurtje en snijden maar. Soepel vanuit de pols.”
Bij het broodmes ging Herman helemaal goed los en toonde zonder terughoudendheid zijn enorme kennis op het gebied van snijwerktuigen. “Een zacht bolletje is iets heel anders dan een krokante baguette. Maar dat maakt voor dit broodmes niets uit.”
“Dit is een snelle jongen die je in de keuken heel vaak pakt. Dit mes moet daarom gewoon goed zijn.”, gaf Herman daarna op over het schilmes.
En als laatste over het vleesmes: “Niets met een botte bijl, jij bent de kok. En koks snijden vlees.”

Tsja, het mag misschien niet zo aardig klinken maar ik wilde dat Herman z’n mond maar had gehouden. Dan had ik zijn messen een stuk betrouwbaarder gevonden.

Responses

  1. Goed gereedschap is het halve werk.
    Sinds mijn zoon de koksopleiding volgt zijn onze messen allen vlijmscherp. Dat verschil merk je echt wel!
    Aankooptip: een aanzetstaal

    p.s. Grapjes over ijzersplinters in het eten worden door (leerling)koks niet gewaardeerd šŸ˜‰

  2. Ha Tim,

    Dat kijkt me ideaal: een zoon die een koksopleiding doet en graag thuis experimenteert….

    Ik had je tip bij voorbaat al opgevolgd. Na een verdiepingsmomentje op internet aangaande de messensituatie, begreep ik al snel dat een mes zonder aanzetstaal vergelijkbaar is met een kerstboom zonder piek (om onze dode volkszanger nog maar eens te citeren).

    Grapjes durf je sowieso al niet te maken, als je dat serieuze gezicht van Herman erbij ziet šŸ™‚

  3. Een Opinel of een Molenmes, en daar zijn veel soorten in, die had ik je aangeraden, maar geen mes van Herman of die andere kwast, hoe heet ie ook al weer, o ja, Jamie.

    • Nou, met Herman heb ik niet veel op maar z’n messen zijn top šŸ™‚


Geef een reactie

Categorieën

