Gepost door: prretje | april 5, 2013

Voetstuk

IMG_4590klO help, dacht ik, en tuimelde pardoes van mijn voetstuk.

Ik had m’n fiets nog niet in de schuur gezet of ik zag het al: mijn Spaanse vriend had de ramen gezeemd. Niks aan de hand, maakte ik mezelf wijs: het waait hier altijd, ik woon pal achter het strand, dus mag ik dan vuile ramen hebben?
“Jeetje, wat lief van je”, zei ik nonchalant tegen m’n onverwachte huishoudelijke hulp, “het was wel nodig, hè?”
Dat had ik beter niet kunnen zeggen. De man die mij jarenlang als lichtend voorbeeld hield als het ging om properheid in en om huis, wierp mij een zware en meewarige blik toe. “Nou zeg”, stak hij ijverig van wal, “wat waren die ruiten van jou smérig! Maar ik heb mijn eigen geheime middel ingezet en nu blinken ze weer.”
Ik erkende het verschil ruiterlijk en wilde net gaan vertellen over de hectische toestanden van de afgelopen weken toen ik nog iets anders zag. Geschrokken keek ik m’n persoonlijke ramenlapper aan. “Heb je ze ook binnen gedaan?”, vroeg ik argwanend.
“Ja”, antwoordde hij direct, “door het hele huis.”
Ik slikte.
“Irene, ik heb nog nooit zoiets gezien”, ging hij verder. “Zwart baggerwater kwam eraf, zelfs de spons werd zwart. Ik moest constant het water verschonen. Volgens mij heb je ze zeker een jaar niet gedaan…”

De neiging om m’n schouders op te halen, had geen kans en ik begon uitgebreid te vertellen over alle kaarsjes die ik had gestookt, over mijn intensieve arbeidzame bestaan en mijn drukke sociale leven waardoor ik na de kerst nog geen tijd had gehad om….
“Je hoeft je niet te verdedigen, hoor”, zei m’n vriend toen, “ik was blij dat ik nu eens iets voor jou kon doen.”

Ik heb het uiteindelijk maar in grote dankbaarheid geaccepteerd. En in de wetenschap dat ik nooit meer op dat schoonmaakvoetstuk kom te staan. “Nou ja”, dacht ik, “áls je dan moet vallen, kun je dat maar beter goed doen.”

En met doorzichtbare ramen…

Responses

  1. Tja, een beetje goeie ramenlapper, waar vind je die nog tegenwoordig? Helemaal in Spanje. Of moest het verplicht via de Europese aanbesteding? Als-ie dan ook nog meubels in elkaar kan zetten, is dat meegenomen.

  2. Dit is precies wat de regering bedoelt . Familie ,vrienden en buren moeten elkaar helpen. Zouden ze door hebben dat het geen btw opbrengt ?
    Of bedoelen ze alleen voor oud en hulpbehoevend ?

  3. “Jij snapt het niet, jij snapt het niet”, herhaalt Cokky. “Als een vrouw vraagt of deze broek haar dik maakt, dan zeg je dat ook niet, al is het zo. Dus hoe kan je nu zeggen dat er bagger van af kwam, dat zeg je niet.” Maar er kwam echt bagger van af, moet ik dan liegen? “Jij begrijpt er ook niets van. Schiet op nu mijn ramen zemen!” Vrouwen……..

  4. Jij had je bezoeker kunnen vragen waarom hij zonder overleg de zonwerende folie van je ramen had verwijderd.

  5. wat is Edwins geheime middel voor glazend schone ramen……

    • Als je belooft dat je het aan niemand vertelt…..: een scheut glansspoelmiddel voor de vaatwasmachine in het water 🙂


Geef een reactie

Categorieën

