Gepost door: prretje | maart 29, 2013

Toon wie?

IMG_4512klAl jaren ben ik een fan van de verhalen van Toon Tellegen. Toon wie?, zullen veel mensen zeggen. Toon Tellegen, zeg ik dan nogmaals.

Toon Tellegen is een Nederlandse schrijver en dichter. Vooral zijn dierenverhalen, gebundeld in de boeken De genezing van de krekel, Het vertrek van de mier, Het wezen van de olifant en Het geluk van de sprinkhaan vind ik geweldig. Tellegen schrijft ontroerend en geestig. Hij mag alles nog zo omdraaien, vergroten, verkleinen en verdwazen, nergens verhult hij zijn onderwerpen: herkenbaar menselijk gedrag en herkenbare menselijke emoties. De dierenverhalen van Toon Tellegen spelen zich af in een wat vreemde wereld. Alle dieren zijn even groot en het gedrag van alle dieren lijkt op elkaar. De dieren brengen hun tijd door met feesten, praten, brieven schrijven en mijmeren. Soms gebeuren er vreemde, onverwachte dingen, maar over het geheel verandert er niets in hun wereld. Deze verhalen zijn soms absurd, soms verwarrend en hebben regelmatig een filosofische diepgang.

Niet verwonderlijk dat ik bij voorbaat al enthousiast werd toen ik las dat componiste Corrie van Binsbergen muziek had geschreven bij Tellegens laatste verhalenbundel Het geluk van de sprinkhaan, verhalen over de sprinkhaan die een winkel heeft met benodigdheden. Het samenkomen van muziek en tekst: dát leek me wel wat! En dus kocht ik twee kaartjes voor Toon Tellegen & Het Wisselend Toonkwartet in de Toneelschuur in Haarlem.

Toon wie?, zei de man die ik meenam. Toon Tellegen, zei ik.

De sprinkhaan verkocht ook verdriet. Iedereen die verdrietig wilde zijn, kreeg een klein beetje verdriet van hem, of weemoed, of heimwee naar vroeger.
Hij verkocht het allemaal, maar n
ooit veel tegelijk.
Als de dieren hem vroegen waarom hij altijd maar zo’n klein beetje verkocht, zei hij dat het anders geen verdriet of weemoed meer was.
Wat dan?
Pijn, en die verkocht hij liever niet.

Een prachtige concertvertelling. Melancholisch, abstract, vrolijk, opgewonden, sober. Het was genieten van elk woord en elke klank.

Vond je het wat?, vroeg ik na afloop aan de man die ik had meegenomen. Hij vond ’t wel wat.

Weer één minder in het kamp Toon wie?
Toon Tellegen!

Geef een reactie

Categorieën

