Gepost door: prretje | maart 19, 2013

Getuige

rechercheToen ik vanochtend net met een bakkie koffie zat, ging de bel.

Ik liep naar de deur, opende ‘m en staarde in de gezichten van twee geüniformeerde agenten. “Schrikt u vooral niet, mevrouw, we willen u alleen maar iets vragen”, stak er één van wal met geruststellende stem.
Onbevreesd keek ik ze aan. “Ik schrik helemaal niet want ik weet waar u voor komt.”
Totaal niet afgeleid door mijn opmerking, luidde de eerste vraag van het tweetal: “Mevrouw, waar was u afgelopen nacht om een uurtje of half één?”

Mijn antwoord kwam snel. “Ik was in mijn woonkamer met nog drie personen en in klaarwakkere staat. We zaten te praten, hadden een muziekje opstaan en dronken er een wijntje bij. Maar laat me gelijk heel duidelijk zijn: ik heb niets gezien, niets gehoord en kan op geen enkele wijze helpen.”
De blauwe mannen keken me ietwat verbijsterd aan.
“Ja”, legde ik bereidwillig uit, “jullie zijn op zoek naar getuigen en jullie willen natuurlijk nu van mij weten of ik harde klappen en glasgerinkel heb gehoord en of ik twee jonge mannen in donkere jassen uit de kapperszaak hier pal aan de overkant heb zien komen en of ik gezien heb dat ze wegreden op een scooter? Nou, het antwoord op al deze vragen is ‘nee’: ik heb niets gezien en niets gehoord.”
Even was het stil. “U eh…, u bent wel goed op de hoogte…”, klonk het uiteindelijk haast beschuldigend.

Een moment twijfelde ik of ik de mannen nog meer in verwarring moest brengen. Het zou toch lachen zijn als ik de volgende zinnen had kunnen oplepelen: “Jaja, ik weet ‘t: als ik denk andere informatie te hebben die kan helpen bij het onderzoek, dan moet ik bellen met de politie in Katwijk via 0900-8844 en als ik liever anoniem wil blijven, dan meld ik me bij Misdaad Anoniem: 0800-7000.”
In plaats daarvan neutraliseerde ik dit deurbezoek op lafhartige wijze. “Ik las ’t al op twitter, van die inbraak bij de kapper”, verklaarde ik braaf. “Vandaar…”

De speurneuzen keken elkaar aan en haalden hun schouders op. “Echt niets gezien en niets gehoord?”, probeerden ze het nog een keer.
“Niets gezien en niets gehoord”, bevestigde ik.

Ze draaiden zich om en sjokten weg. “Klaarwakker, zei ze”, hoorde ik nog. “Man man man…”.

Responses

  1. Inbreken bij de kapper. Waarvoor doe je dat? Was het iemand die verlegen zat om een tondeuse. Was het iemand die een bus gel wilde lenen. Was het voor de krulspelden van oma, de brilcream van Haagse Johnny, was het “gewoon” vandalisme? Deze zaak verdwijnt vast in de archieven om later in een tv-serie opgelost te worden.

    • Ha die Tim,

      ja, dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar er is meer aan de hand, vrees ik. In dat ‘rare Katwijk’ ontstaat een hype waarvan ik de beginselen ook nog niet doorgrond. Iemand met een soort kappersfetisjisme misschien?
      Kijk maar wat ik vanochtend op twitter zag staan:
      Wo 20/03 is rond 03.45u ingebroken bij de kapsalon op het Cleijn Duinplein, 2224AX, te Katwijk. Heeft u iets gehoord of gezien? Bel 09008844
      Dat is nu dus twee nachten achter elkaar…. In ieder geval goed voor een tv-serie in twee delen 🙂

  2. Vast iemand die op bestelling kappers spullen nodig heeft om een nieuwe zaak te beginnen.


Geef een reactie

Categorieën

