Gepost door: prretje | maart 3, 2013

Weeffout

weeffoutVanochtend liep er ineens een traan over mijn wang. Ik veegde ‘m snel weg. Een foutje, dacht ik. Maar toen kwam er nog eentje.

Ik huil haast nooit. Als het mij te heet onder de voeten wordt, parkeer ik mijn gevoel tot nader order in een diepe garage. Daarom spreek ik met kennis van zaken als ik zeg dat een roman die zo’n emotie oproept, wel een speciale moet zijn. En dat is ‘Een weeffout in onze sterren’ van de Amerikaanse schrijver John Green dan ook.

Aan een uitgebreide beschrijving van het verhaal begin ik niet. Wat ik wel kwijt wil, is dat deze roman alle sterren verdient die er te verdienen zijn. Een meesterwerk dat door merg en been gaat, scherp, humoristisch, helder en zonder opsmuk. Een boek dat iedereen blij maakt dat-ie lééft, zonder zwaarmoedig of sentimenteel te zijn.

Op internet reageren jongeren massaal op dit boek: ze maken fanvideo’s, schrijven ‘titelsongs’ en analyseren op fora de verwijzingen naar literatuur en wetenschap. Geen wonder: deze roman raakt het hart en het hoofd. Een hartverscheurende lovestory en een uitdagend, ontluisterend verhaal over de zin van leven en dood smelten er prachtig in samen.
John Greens personages zijn levensecht. Zijn boeken lezen als een trein, zijn ontzettend grappig en scherp, en verliezen nooit diepgang. ‘Een weeffout in onze sterren’ is één en al diepgang en brengt de relevantie voor het leven aan het licht. En Green beheerst zijn taal. Iedere dialoog, hoe vreemd de inhoud ook is, voelt natuurlijk aan. Hij is een meester in het schrijven van mooie zinnen. Zinnen die je hardop wilt lezen, en dan nog een keer of tien. Zinnen die meer zeggen dan de woorden alleen.

Een fantastisch boek dat je in verwondering achterlaat; om het leven (en de dood), om de liefde tussen twee mensen die ik niet vaak zo teder en grappig en ontroerend beschreven heb zien worden.

Geen foutje maar een traan waard.

Responses

  1. “Sometimes, you read a book and it fills you with this weird evangelical zeal, and you become convinced that the shattered world will never be put back together unless and until all living humans read the book.”
    ― John Green, The Fault in Our Stars

  2. Ik heb zelf ook ontzettend genoten van het boek, maar had nooit in woorden samen kunnen vatten hoe goed ik het vond. Nu kan ik mensen gewoon naar deze ‘recensie’ verwijzen. Bedankt! 😀


Geef een reactie

Categorieën

