Gepost door: prretje | februari 26, 2013

Luie wijven

IMG_3997kl“Mijn moeder zei altijd: breien is rommelen”, vertelde mijn brei-instructrice vanochtend op montere toon.

Als ik goed mijn best doe, durf ik met enig zelfvertrouwen in m’n stem te beweren dat ik best wel wat kwaliteiten in mij heb verenigd. Mij zul je echter nooit horen betogen dat die kwaliteiten ook maar iets te maken hebben met een bepaalde creatieve aanleg of met handwerkvaardige competenties. Niets van beide zaken kleeft van nature aan mij en aangezien op de lagere school vooral mijn skills wat betreft figuurzagen en timmeren zijn ontwikkeld, is er ook nooit een spuitende breibron bij mij aangeboord.
Toen ik voor mijn laatste verjaardag en tot mijn grote verbijstering een handwerkboek, breipennen en drie bollen wol kreeg, was ik dan ook compleet van slag. Want: ik kán niet breien en eigenlijk wílde ik ook niet breien.
“Geen paniek”, probeerde de geefster van dit martelcadeau mij te kalmeren, “ik zet je werkje wel op en bovendien hoef je maar een simpel zomersjaaltje te breien.”

Vanochtend meldde ik mij voor een uurtje onderricht. Na met grote ogen toegekeken te hebben hoe mijn juf handig en soepel met draden en lussen aan het stoeien was, kreeg ik helaas het pennenduo zelf in de hand geduwd. “Nu jij!” Krampachtig klemde ik de attributen onder mijn arm en terwijl het zweet me aan alle kanten uitbrak, wist ik met veel moeite en op schildpaddentempo een rijtje steken te produceren.
“Heel goed”, luidde de positieve feedback, “je kunt nu recht breien. Da’s prima maar ik leer je er gelijk nog een andere steek bij.”
“Oké”, zei ik licht-euforisch, “kom maar op met dat averechtse gedoe.” Haar reactie klonk mij daarna behoorlijk ontluisterend in de oren. “Nee, aan averechts ben je nog niet toe. Ik leer je eerst wel ‘de luie wijven-steek’.

Dat had ze nou niet moeten zeggen…

IMG_4007kl

Responses

  1. Misschien wordt het wel net zo´n succes als de naaicursus. Ik kan mij nog goed het schattige jurkje van Maaike herinneren. Wat fijn dat je een dochter hebt, dan krijgt ze nu een leuk sjaaltje!

    • Haha, dat dacht ik niet…. : het resultaat van deze breibevalling hou ik mooi zelf. Het zou het haar, om traumatische redenen, ook niet aandoen: tenslotte heeft ze na dat ‘schattige jurkje’ nooit meer een jurk aangetrokken.

  2. En lid worden van Max kost nog geen zes euro per jaar!

    • Duh!!! Lekker voorspelbaar. Je bent zo oud als je je voelt en volgens mij voel ik mij nog altijd een heel stuk jeugdiger dan jij. Bovendien is dit project een soort vlot zomersjaaltje… (nou ja, ik had ’t zelf ook niet verzonnen maar nu ik er nu eenmaal mee geconfronteerd ben, ga ik er het beste van maken :-))

  3. Trouwens, sinds ik mij bij Gravatar heb aangemeld, kan ik hier alleen nog maar reageren als ik mij via Facebook aanmeld. Zijn er meer mensen met dat probleem?

  4. De vader van mijn zwager vertelde onlangs, dat hij in zijn jonge jaren een gebreide zwemboek had. Ook een zomerbreisel dus. Maar wat daarmee gebeurde toen hij in het zwembad sprong laat zich niet moeilijk raden.


Geef een reactie

Categorieën

