Gepost door: prretje | februari 23, 2013

Haardvuur

De Noorse televisie zond vorige week een marathonprogramma uit waarin 12 uur lang alleen beelden van een brandend haardvuur te zien waren.
Extreem trage maar nobele televisie en in Noorwegen een kijkcijfersucces van jewelste.

‘In Noorwegen hebben mensen een spirituele band met vuur,‘ verklaarde hoofd programmering Rune Moeklebust de populariteit van de haardvuurbeelden. ‘Vuur is de reden dat we hier zijn. Als er geen brandhout zou zijn, konden we niet in Noorwegen leven, we zouden bevriezen.’

Of zo’n programma in Nederland ook een hit zou worden, betwijfel ik.
Voor mij zou ’t wel wat zijn: urenlang naar een haardvuur staren met op de achtergrond fragmenten van muziek en gedichten. En met als maximale spanning de vraag of de kleur van de vlammen nog geler wordt dan-ie al is.

Rust voor de ziel, het leven is tenslotte al hectisch genoeg.

Responses

  1. Als je urenlang naar een haardvuur wilt staren, waarom neem je dan geen open haard? Daar kan geen nepvuur op TV tegenop, en het geeft nog warmte ook. Wel vervuilend natuurlijk.

    • Het lijkt me fantastisch, eerlijk gezegd. Maar ja, dan moet ik m’n halve huis verbouwen want er zit geeneens een rookkanaal. En een mens moet iets te wensen overhouden, toch? Bovendien zou ik, met een open haard in huis, helemaal m’n bed niet meer inkomen. Lekker met een dekentje op de grond…:-)

      • In het huis van m’n ouders was bij de bouw op twee plaatsen in de betonnen plafonds/vloeren op alle verdiepingen een uitsparing gemaakt, die was gevuld met zachter materiaal (gips wellicht). Dat was speciaal om daar een rookkanaal te maken of gewoon een losse pijp te kunnen plaatsen. Je zou eens in de bouwtekeningen moeten kijken of dat bij jullie ook zo is. Want dan is het plaatsen van een haard zo gebeurd.
        Maar er zit wel een keerzijde aan de medaille. Als je een open haard hebt gestookt, mag je ‘m de volgende dag lekker gaan schoonmaken, en geloof me, dat is geen leuk werk.

  2. We kunnen wel een kacheltje gebruiken met die temperaturen van tegenwoordig. Die Noren wonen toch nog een stuk noordelijker…

    • Da’s waar. Toch vind ik het meer bij Noorwegen passen. Hout hakken in de bossen. Discussiëren over hoe je het beste je haardvuur kunt aansteken….

      • Ga naar een Shell station, koop een zak haardhout voor vijf euro, goed voor twee avonden stoken. Hout hakken? Hahahaha.

      • Discussiëren over hoe je het beste je haardvuur kunt aansteken? Hebben die Noren niks beters te doen?

  3. Kom gerust een avondje langs!!

    • Misschien doe ik het wel. Neem ik een flesje wijn mee.

      • Ik drink alleen nog in het weekend. Zeer gering.

  4. Ff naar de Free Record Shop dan sis, daar kan je een haardvuur dvdtje kopen. En dan kom ik wel mooie gedichten voordragen 🙂

    • Haardvuurdvd-tje… ik weet niet waarom maar dat klinkt ineens wel een beetje nepperig. Maar goed, met jou zingend en declamerend erbij wil ik het wel proberen, Mo!

      • Net zoals die aquarium dvd’s…

  5. Die zijn dan voor de zomer, neem ik aan…

  6. Het is niks dat hier over haardvuur op tv en dvd gaat, maar nu ik Skype opende, werd ik meteen met een advertentie voor een haardvuur screensaver geconfronteerd. Over cookies gesproken…

    • Haha, niets blijft verborgen… en dan gaat dit nog maar over haardvuur 🙂


Geef een reactie

Categorieën

