Gepost door: prretje | februari 19, 2013

Ontwend

IMG_3939klZaterdagochtend vroeg slopen mijn logé en ik naar beneden, namen een kop sterke koffie en trokken erop uit voor een wandeling bij boshut ’t Panneland bij Vogelenzang.

IMG_3902kl“Zullen we een paraplu meenemen?”, vroeg hij een beetje angstig: “Dit jasje is niet echt waterdicht.” Ik keek m’n in Spanje wonende vriend in zijn gebruinde gelaat en moest hardop grinniken. “Natuurlijk nemen we een pluutje mee”, stelde ik hem gerust.
Het bleef droog, er was haast geen wind, het was heerlijk rustig en om met een ex-boswachter in dit gebied op stap te zijn, was voor mij een zaterdagochtendcadeautje.

IMG_3905klIn een paar uur tijd kwam ik van alles te weten over bomen, mossen, de spiegels van damherten, zichtlijnen en zoute winden.

IMG_3909kl“Kijk dan, er ligt een laagje ijs op het water”, zei hij met verbazing in zijn stem.
Maar toen hij me even later uitvoerig begon te bedanken voor het eerste hoopje sneeuw dat hij deze winter zag en dat hij nog ontdekte tussen de armen van een kolossale beuk, moest ik toch ingrijpen: “Vriend, ik wil met alle liefde je neus er inwrijven, dan kun je die sneeuw ook nog even voelen…”

IMG_3935klVandaag vloog hij terug naar Spanje na één nachtje Katwijk en drie slaapsessies in z’n vroegere jongensbed in de noordoostpolder.
“Ik heb vijf dagen geen zon gezien”, was zijn conclusie bij het afscheid en opnieuw moest ik moeite doen om mijn lachen in te houden.

Over drie maanden logeer ik in Spanje. Ik heb me voorgenomen om daar bij onze eerste wandeling te informeren of mijn gastheer misschien een parasol wil meenemen.

Responses

  1. Geweldig, gezellig geweest zo te lezen, daar kun je weer even op teren, naast het verdriet van je vriendin. Sterkte, groet Sophie

    • Dank je wel, Sophie. Je hebt gelijk: een mens kan zich altijd koesteren in de warmte van een diepe vriendschap.

  2. Natuurlijk neem ik een parasolletje voor je mee als we gaan wandelen en water en zonnebrandcrème 30 voor je bleke huidje.


Geef een reactie

Categorieën

