Gepost door: prretje | februari 17, 2013

Op reis

IMG_1060klVannacht opende m’n vriendin de deur en ging op reis.

Hoewel haar koffer al vele jaren ingepakt stond, wilde ze niet weg. Heel lang heeft ze zich ertegen verzet. Al haar krachten sprak zij aan om niet naar die verre horizon te hoeven kijken. Er waren tijden dat het lukte, dat het goed ging en dat je haast zou vergeten dat er een ticket voor haar was geboekt. Maar zij niet, zij leefde er elke dag mee en wist dat haar bagage op zolder klaarstond.
Toen haar reistas een verdieping lager terecht kwam, gaf ze er soms een schop tegen: ze hield niet van weggaan, ze wilde thuis blijven. Dapper hield ze stand en bleef. Steeds meer leverde zij in maar op haar eigen bescheiden manier wist ze altijd nog te genieten van wat er nog wel binnen haar bereik lag.
Tot haar koffer op een dag beneden in het zicht stond. Vanaf dat moment besefte ze dat er geen keus meer was. Langzaam maar zeker begon ze zich voor te bereiden op haar vertrek. Zelf leerde ze vrede te krijgen met het idee om weg te gaan maar voor haar jongens, haar man, haar moeder en zusje vond ze het nog steeds een onacceptabele gedachte om hen achter te laten. Heel voorzichtig sloeg ze haar ogen op naar de horizon, raakte de laatste restjes angst kwijt en voelde de kracht van een betrouwbare reisgenoot.

Vannacht opende ze uiteindelijk de deur en ging zachtjes op reis.

Mijn eigen tas die dinsdag met mij naar Spanje zou gaan, heb ik weer weggezet. Haar reis is nu belangrijker en ik zou niet anders kunnen en willen dan haar uitzwaaien met liefde en trots in mijn hart en met warme en bijzondere herinneringen in m’n hoofd.

Responses

  1. Mooi geschreven, ik denk dat ze ook heel trots was dat jij haar vriendin bent!

  2. Prachtig geschreven, prachtige foto. Sterkte.

  3. Gecondoleerd, zeggen ze dan. Wat een kutwoord! Sterkte zusje!

  4. Wat is het toch een afschuwelijke ziekte…..en wat heb je het weer bijzonder weten te beschrijven! Sterkte meissie xxx

  5. Dat was ze ….. heel trots!

  6. Pff Irene, wat heb je deze gebeurtenis toch mooi omschreven!! Gecondoleerd met dit best wel grote verlies!!!

  7. Heel mooi en beeldend verwoord. Ontroerd!

  8. Sterkte. Indrukwekkend verwoord.

  9. Mooi geschreven, Irene. Bescheiden en lief… dat was ze zeker. Zo zal ik me haar altijd blijven herinneren.

  10. Irene wat een gave heb jij omdit zo mooi te omschrijven , ik heb er een dikke keel van.
    Gecondoleerd met het verlies van je vriendin.

  11. Heel veel sterkte komende tijd met het verlies van een dierbare vriendin.

  12. Voor mij past hier slechts één ding: “stil zijn…..”

  13. Gecondoleerd. Veel sterkte.

  14. Prachtig!!! Ben ontroerd

  15. Wat heb je dit ontzettend mooi verwoord. Veel sterkte gewenst (dit aan ieder die deze mooie en dappere vrouw moeten gaan missen).

  16. Kippenvel over m’n hele lichaam. Chapeau!

    Rest mij om de familie Kuyt en alle andere dierbaren heel veel sterkte toe te wensen in deze inktzwarte periode. God zij met jullie.

  17. Wat heb je een mooi en treffend stuk geschreven over Bertina. Het heeft ons diep geraakt.

  18. brok in de keel, sterkte voor jou en haar naasten

  19. een mooie herinnering aan mijn lieve nichtje, wat ontzettend mooi verwoord.

  20. Ik weet zeker dat Bertina net zo trots op jou is als dat jij op haar bent. Wat ontroerend mooi geschreven!

  21. Wordt je ff stil van,heel veel sterkte !

  22. Mooi geschreven Irene, Bertina was heel bijzonder en dapper!!

  23. Irene, wat mooi en ontroerend wat je over mijn lieve buurvrouw Bertina hebt geschreven, bedankt en sterkte.

    • marjan dit is heel mooi erg emotioneel heel veel sterkte

  24. Heel mooi….heel veel sterkte allemaal


Geef een reactie

Categorieën

