Gepost door: prretje | februari 13, 2013

Archeologenland

IMG_3837klAls ik met mijn camera het strand oploop, zie ik aan het eind van de strook betontegels een man, hangend over zijn fietsstuur. Zijn ogen staren in de richting van de eerste strandtent die alweer in opbouw is.

“Volgens mij heeft-ie een foutje gemaakt”, zegt de man ineens. Aangezien er verder niemand in de buurt is, ga ik er maar vanuit dat de man het tegen mij heeft.
“Pardon?”, vraag ik voor de zekerheid.
“Die eigenaar van de strandtent”, verklaart de man zich nader. “Die man is hartstikke in de war. Kijk dan, die tent staat toch te ver naar voren. Hij hoort veel meer tegen de duinen aan te staan.”
“Nee hoor”, zeg ik tegen de man terwijl ik in gedachten het berichtje oproep dat ik op twitter las. “Dit is wel degelijk de bedoeling.”
De man kijkt me aan. “Hoezo? En hoe weet jij dat?”

Dus vertelde ik hem dat ik gelezen heb dat er archeologische onderzoek gedaan gaat worden omdat er in de oude duinen archeologische vindplaatsen uit de Romeinse tijd en Vroege Middeleeuwen kunnen zitten.
“O, zit dat zo”, luidde het heldere commentaar. “Ja, daar weet ik niks van. Ik kan me hier onder het zand alleen een tankwal uit de oorlog herinneren, daar heb ik als klein ventje nog op gespeeld. Nou vooruit, dan weet ik genoeg.”

De man draaide z’n fiets en duwde hem langzaam omhoog. Ik keek nog eens naar die lege strook zand en wist nog helemaal niet genoeg. Want in dat tussenland van de archeologen zou normaal gesproken in de zomer onze Strandbibliotheek komen te staan.
Geen foutje dus, wel een probleempje.

Responses

  1. De strandbieb gaat toch mee naar voren, neem ik aan.

    • Nee, da’s om allerlei redenen geen een-tweetje.

  2. Maar als jullie de strandbieb nou eens een jaartje op het noordstrand plaatsen? Een win-win situatie, want dan kunnen de mensen die daar naar het strand gaan er ook eens gebruik van maken, en jullie zijn van een archeologisch probleem af.


Geef een reactie

Categorieën

