Gepost door: prretje | februari 11, 2013

Frans uit Zwaagwesteinde

Frans en Jurjen 1“Die ruige beelden enzo. En van die getekende mensen met van die verbrande gezichten. Ik heb die film al wel duizend keer gezien maar hij blijft altijd even spannend. Als ik de muziek hoor, kom ik al in een andere wereld. Die ouderwetse westerns zijn overzichtelijk, daar kan ik me beter in vinden. Veel menselijker, ja. Een goede film verveelt nooit”, aldus boer Frans over de film ‘The good, the bad and the ugly’.

Als ik rond zeven uur thuis ben, kijk ik graag een paar minuutjes mee in het leven van Frans, de excentrieke boer uit ‘Man bijt hond’. Dat vanavond duidelijk wordt dat Frans blijkbaar de mogelijkheid heeft om films te kijken, verbaast me enigszins. Want Frans Zwaagstra uit het Friese Zwaagwesteinde is niet helemaal van deze tijd. Hij leeft nog steeds volgens de ouderwetse levenswijze en houdt ook niet van het moderne leven. Moderne mensen zijn in zijn ogen maar saai. Zo neemt Frans bijvoorbeeld nooit een douche, β€˜dat is namelijk niet goed voor de weerstand’.
Frans woont in een houten schuur op het erf van zijn ouders die overigens niets van zijn levensstijl moeten hebben. Hij is een geitenboer van de oude stempel, kapt zijn eigen stookhout, maait met een zeis, kookt met een kookpot en eet alleen groenten van eigen grond waaronder voederbieten. Hij is ouderwets met een hoofdletter O, is daar trots op en Frans heeft geen last van stress en drukte.

Frans en JurjenIn de huidige reportages heeft Frans een zielsverwant, de 17-jarige Jurjen die ook wel ‘kleine Frans’ wordt genoemd. Ook Jurjen is niet geschikt voor de moderne tijd en voelt een onbedwingbare liefde voor het ouderwetse. In Frans heeft hij de ideale leermeester gevonden.

Hoewel ik zelf nog niet dood gevonden zou willen worden op dat modderige erf van Frans, ben ik toch gebiologeerd geraakt door zijn bestaan. Laat ik ’t maar eerlijk zeggen: ik ben een fan van Frans.
Waarom?
Geen idee, of het moet zijn dat Frans het zelf wel fijn vindt om anders te zijn.
En dat vind ik dan ook weer fijn.

Responses

  1. geweldige tv ik ben altijd fan van zulke mensen , net als een tijdje terug over boer Jan ook een man alleen en drinkt zijn koffie uit een leeg blikje waar net nog tonijn in heeft gezeten brrrrr , slaapt met zn hond in bed ziet weinig of nooit een douche, schoon bed of wat dan ook maar te leuk om naar te kijken. Weet je niet …

    • Ja precies, Jan herinner ik me ook nog goed, weet je niet…

      Het mooie van deze mensen zit ‘m in de tevredenheid met hun keuze om anders te zijn. Wat zou de wereld kleurloos zijn als iedereen een kuddeschaap was… πŸ™‚

  2. Ik zou er ook nog niet dood gevonden willen worden, maar ben ook fan. En zie daar, hij kijkt meestal tevreden. Het mooie van Man bijt hond is, dat men deze mensen in hun waarde laten. Net zoals bij Joris showroom. Ben ik ook fan van.

  3. Ik ben ook fan van Frans, maar toch als ik de moeder van die kleine Frans zou zijn ging ik verhuizen naar …. nou heel ver weg, zeg maar.

    • Haha, ja, kleine Frans praat en beweegt zelfs hetzelfde als grote Frans. Het is zondermeer een bijzonder ventje…. en wel gelukkig als ‘ouderwetse jongen’.

  4. Vindt het twee ongelofelijke boerenlullen, erger me er dood aan.
    Maar blijf gek genoeg wel kijken!
    Vast omdat ik weet dat er nog iets leuks na komt πŸ˜‰
    Geef mij maar Mandy, daar geniet ik pas van.

    • Oh, echt? Boerenlullen zijn het natuurlijk letterlijk maar ik vind ze wel heel authentiek. Ergens diep van binnen wil jij ook in je laarzen achter die geiten aanlopen en de vuile koekenpan eerst leegschrapen voordat je je voederbieten erin gaat koken. Of een rauw ei op je nuchtere maag naar binnenslurpen…. Geeft ’t nou maar toe πŸ™‚
      Mandy vond ik ook geweldig, alleen al dat vrolijke, onbevangen lachje van haar. Daar ging je vanzelf ook van smilen.

  5. Ja, dat zal het zijn Irene, jij doorziet me elke keer weer (NIET DUSSSSSS! :))


Geef een reactie

Categorieën

