Gepost door: prretje | februari 4, 2013

Bondgenoten

IMG_3690klAls bibliotheek hebben wij een twitteraccount die ik, samen met een collega, beheer. Bijna 3500 tweets verder en de 1000 volgers naderend is er al van alles op dit sociale mediaplatform langsgekomen.
Na het zoveelste plaatselijke politieke drama waar er met de toekomst van de bibliotheek werd gesold, twitterde ik twee weken terug de volgende mededeling de lucht in: “Het is misschien verstandig dat wij vandaag maar niets twitteren over politiek en over in de kou staan!”
Al snel kreeg ik de volgende mededeling terug: “Ter ondersteuning doneren we aan de bieb Katwijk van onze boeken één exemplaar.”

Dit sympathieke hart onder de riem kwam van de jonge uitgeverij PMA. “Wat aardig van jullie! Af en toe kun je als bibliotheek een steuntje gebruiken… We sturen jullie een mailtje met gegevens”, twitterde ik terug.

En zo ging dat een tijdje heen en weer tot er afgelopen week een flinke doos op m’n bureau stond. Met boeken ter ondersteuning. Ik stuurde snel een mailtje met de mededeling dat het pakket was aangekomen en bedankte nog eens uitvoerig.

Een uurtje later kwam het antwoord al: “Dag Irene, fijn dat de boeken goed zijn aangekomen. Dit is niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig. Graag gedaan en hopelijk helpt het een beetje, want ik vind het echt heel treurig dat zelfs bibliotheken de dupe dreigen te worden van de bijziendheid van Den Haag. Vooral omdat daarmee degenen het hardst geraakt worden die zonder bibliotheken helemaal verstoken blijven van literatuur, kennis etc.”

Kijk, en die laatste zin deed ’t nou helemaal bij mij. Een waarheid als een koe. En zo sneu dat de heren en dames politici niet zien welke systematische kaalslag ze aan het organiseren zijn op cultureel en sociaal gebied.

Die stapel boeken is leuk (dank je wel, @uitgeverijPMA) maar het gaat vooral om het feit dat we bondgenoten zijn. Uitgevers, boekhandelaren en bibliotheken hebben hetzelfde doel: wij laten de mensen lezen.

Responses

  1. Inderdaad heel aardig van die uitgever. Maar die laatste zin deed het ‘m helemaal niet bij mij. De gevolgen van het kortzichtige, egoistische VVD en snoeiharde neoliberale PvdA beleid voor ouderen zijn zo dramatisch, dat dat deze groep meer is gebaat bij aanpassing van de belastingen en inkomenspositie, dan met een paar boeken. Maar met een kabinet dat aan het belang van zorgpremies, hypothekrenteaftrek, onbelaste reiskostenvergoeding en kinderopvang voor tweeverdienende gezinnen prioriteit geeft boven de zwaksten in de samenleving, is dit een utopie. Woedend ben ik. Van de VVD kan je dit verwachten, maar dat de PvdA z’n sociale beginselen zo heeft verloochend is onvergefelijk. Evenals het feit dat je de achterban totaal niet hoort. Maanden geleden brak je een lans voor deze partij op deze pagina’s, die boeken kan je nu echt niet als een doekje voor het bloeden opvoeren. Ik moest dit gewoon even kwijt.

    • Nou, ik snap eerlijk gezegd niet wat dit verhaal met die aardige geste van die uitgeverij te maken heeft.
      En op deze pagina’s heb ik nog nooit een lans gebroken voor welke partij dan ook. Dat moet ik dan weer even kwijt.

  2. Ik kan het mis hebben maar werd er in het berichtje ‘Rode bus’ van 1 september vorig jaar niet een beetje een lans gebroken voor een bepaalde partij…
    De partij van Samsom, die bij de kabinetsonderhandelingen deed alsof ie de VVD in de knip had, vervolgens voor z’n verantwoordelijkheden wegloopt door zelf in de Kamer te gaan zitten en nu roept dat het meeste kapitaal bij de ouderen zit om daarmee vervolgens te beargumenteren dat je het daar gerust kan weghalen. Ik vroeg me af of ik dit echt gehoord had vandaag uit de mond van deze politicus. Dus maakte ik m’n oren nog eens goed schoon. Toen bleek dat ik dat niet had hoeven doen, want dit waren inderdaad zijn woorden. Geld dat in al die (bijna) afgeloste huizen zit. Volgens mij noem je het diefstal als je geld bij mensen weghaalt dat niet van jou is. Dat belooft wat als Rijkman Groenink en Scheringa op leeftijd komen…
    Vanavond zag ik nog het nieuws over de plannen om de spaarcentjes bij gehandicapten en geestelijk zwakkeren weg te halen. Hoe groot die bedragen ook zijn, het zijn de spaarcentjes van die mensen. Daar blijf je af.

  3. Als Martin en jij het prettig vinden wil ik het mailadres van de PvdA wel even voor jullie opzoeken…
    Wat is er met jullie aan de hand, mannen? Richt jullie ongenoegen op de bron waar het vandaan komt.

    De tekst van mijn rode bus-blog is de volgende:
    “Stoer”, zeg ik tegen de flyermevrouw die in het dorp op mijn pad komt, ”om die grote, rode, sociale bus te parkeren in dit bolwerk van SGP- en CDA-stemmers.”

    Ze lacht. “Het valt me op dat er nog veel zwevende kiezers rondlopen in Katwijk”, zegt ze hoopvol. “En ik krijg ook veel complimenten”, voegt ze er aan toe, ”omdat híj het zo goed doet”. Ze wijst op een plaatje van Samson.

    Dan geeft ze me een rolletje PvdA-pepermuntjes.

    Tsja, als jullie dat ‘een lans breken voor’ willen noemen, moet je dat vooral doen maar feitelijk slaat dat natuurlijk nergens op als je naar deze tekst kijkt. Aan politieke discussies ga ik me hier in ieder geval niet wagen, daar ben ik veel te verstandig voor… 🙂

  4. Ik zag het als een verkapt stemadvies. Daar kon ik toen nog wel sympathie voor opbrengen. Maar het is opnieuw gebleken dat politici niet te vertrouwen zijn.

  5. Tjongejonge jongens, ga vooral over politiek praten.
    Binnen de kortste keren heb je gigantische ruzies.
    In ‘About’ staat:’Mijn stukjes kunnen overal over gaan en hebben geen enkele andere pretentie dan dat het schrijven ervan mij plezier en een bepaalde mate van voldoening geeft’. En zo hoort het ook voor een blog te zijn.

  6. Ruzie?? Nou ja zeg. Gewoon wat reacties, meer niet.

  7. En toch is het waar dat het meeste vermogen bij boven de 65 jarige zit. Waarom zou dan de groep van 30 tot 50 jaar met opgroeiende kinderen voor ons op moeten draaien via de AWBZ en WMO. De allerkwetsbaarsten worden echt wel ontzien. Wij leverden 18 € in en kregen 10 € extra AOW.
    Er wordt al genoeg onheil doorgeschoven naar de kinderen ik denk aan natuur en milieu.

    • Wat een helder en relativerend antwoord. Ook een manier om tegen bepaalde zaken aan te kijken maar met een iets andere bril op.

      En voor alle duidelijkheid: Henk en Riet zijn in de tachtig, hebben hun hele leven keihard gewerkt en zijn niet gefortuneerd als het om geld gaat.

      Met een lieve groet in jullie richting,
      Irene

  8. Kortom: de banken gaan vrijuit.

  9. Ja, dat busverhaal heb ik ook als een onverholen stemadvies opgevat. Irene, ik geloof niet dat je beseft wat er aan de hand is. Ik zal je ook een relativerend antwoord geven: mijn moeder, met een klein pensioen, heeft al een behoorlijke financiële optater gekregen met de belastingverhoging, daar komt straks nog de korting op haar pensioen van bijna 7%, de verhoging eigen bijdrage thuiszorg, plus dat ze dat straks ook nog eens geheel zelf moet gaan betalen. Resultaat: haar pensioen is straks vrijwel verdwenen. Met dank aan dit kabinet.
    Wat mij steekt is dat de achterban van de VVD wel in geweer kwam met de plannen rond de zorgpremie, maar dat de achterban van de PvdA zwijgt in alle talen met betrekking tot de asociale plannen die de ouderen raken. Zoals de directeur van thuiszorginstelling ActiVit in een interview tegen mij zei: het kabinet – met als uithangbord hier PvdA staatssecretaris Van Rijn in deze – wil zes miljard op de gezondheidszorg besparen, alleen haalt het daar vier miljard op de ouderenzorg vandaan.
    Nog een relativerend antwoord: laten we de massale werkloosheid in de thuiszorg straks niet vergeten – naar schatting 40.000 veelal laagopgeleide mensen zonder uitzicht op de arbeidsmarkt dreigen ook nog eens hun werk te verliezen.

  10. Zoals WFH al over Nederland zei: de roofstaat van de Schelde tot de Dollard.

  11. Nog een laatste algemene reactie van mijn kant:
    1. Ik heb hier en nergens een stemadvies uitgebracht en dat zou ik ook niet in m’n hoofd halen: iedereen moet lekker stemmen op de partij waar-ie het meest vertrouwen in heeft.
    2. Hoe jullie het in je hoofd hebben gekregen dat ik banken vrijuit wil laten gaan of op een of andere manier iets aan de bezuinigen op gezondheidszorg zou kunnen doen: geen idee maar het antwoord is in beide gevallen nee.
    3. Mijn bewondering gaat trouwens vooral uit naar mensen die daadwerkelijk in actie komen als ze het ergens niet mee eens zijn: hetzij met het woord hetzij met de daad. Ik hou niet van dat grenzeloze gemopper zonder er zelf wat aan te doen. Voordat je het weet klink je als een pessimistische populist en dat wil dat iedereen vermijden?
    4. Fijn dat er aan mijn geestesgesteldheid gedacht wordt. Niet dat het nodig is: ik besef heel goed wat er aan de hand is en ik ben nog steeds niet achterlijk of zo.
    5. Hier is de link naar de site van de PvdA: http://www.pvda.nl/partij/contact. Als het niet teveel energie kost, zouden jullie je misschien met je ongenoegen tot hun kunnen richten.
    6. Succes!


Geef een reactie

Categorieën

