Gepost door: prretje | januari 30, 2013

Opa

kinderwagenNa een verfactie op zolder zat ik even in de bank bij te komen met een bakkie koffie toen ik hem aan zag komen.

Een man van een jaar of vijfenzestig. Hij duwde een kinderwagen. Het was vast de eerste keer dat hij ermee wegging en dát was te zien: zelfs de gouden koets wordt niet met zoveel voorzichtigheid en trots behandeld als dit babyvervoermiddel.
De man hield zijn armen helemaal gestrekt alsof hij op eerbiedige afstand van zijn kostbare vracht wilde blijven. Over welk loopje hij achter het voertuig moest aannemen, twijfelde hij nog: kleine dribbelpasjes of grote zelfbewuste stappen. Voorlopig hield hij het op een vrolijke huppeltred.

Naarmate de man dichter bij mijn raam kwam, kon ik ‘m beter bekijken.
Een doodgewone, een beetje op een varkentje lijkende man maar met zo’n intens warme glimlach dat de sneeuwklokjes spontaan de grond uitsprongen.
Op het moment dat zijn ogen even afdwaalden naar de inhoud van de wagen, zag ik de liefde als een klaterend beekje onder de dekens van het kleine mensje stromen.

Ik slikte m’n laatste slokje koffie door en dacht: Wat een gelukkig babietje ligt daar in die wagen dat ’t door zo’n stralende opa de wereld door wordt gereden.

Responses

  1. …en toen bleek het de man te zijn die de folders met behulp van een oude kinderwagen bezorgt?

    • Hahaaa! Hij was gewoon gezellig aan het werk dus.

      • Met de angst dat je straks zegt dat ik altijd het laatste woord wil hebben: als het een gepensioneerde zonder geld en met een kar vol folders was, dan keek die man niet zoals-ie nu keek.
        Er bestaan ook nog gewoon leuke dingen in het leven, hoor, waar je zomaar op een winderige woensdagmiddag blij mee kunt zijn. Maar ja, dat zal mijn rooskleurige bril dan wel weer zijn… 🙂

    • Haha, lachen jullie maar mannen!
      No way dat er reclamefolders in die wagen lagen…

      • Zeker weten van wel. De gepensioneerden worden namelijk heel erg gekort op hun pensioen. Dan krijg je dit soort toestanden. Het is een schande!

      • Mijn ouders waren helemaal blij: maar 18 euro minder pensioen! (Kijk, dat is nu weer een voordeel als je maar € 347 pensioen hebt opgebouwd.)

  2. Ach, als je dochter nu een beetje voortmaakt loopt Dick binnenkort met zo´n intens warme glimlach voorbij.

  3. ach ja mannen die Opa worden , ik hou nog meer van hem


Geef een reactie

Categorieën

