Gepost door: prretje | januari 8, 2013

Dubbelop

gevangene van de hemelIk doe het vaak en graag. Enthousiast vertellen over een boek of er een stukje over schrijven. Met als achterliggende gedachte dat een ander ook op het idee komt om het betreffende werk ter hand te nemen.

Twee maanden terug las ik de roman ‘De gevangene van de hemel’ van de Spaanse schrijver Carlos Carlos Ruiz Zafón. Ik vertel dan graag, aan wie het weten wil, dat het verhaal in 1957 speelt en dat de hoofdfiguur de zoon van de eigenaar van een boekwinkel in Barcelona is. Dat hij op een dag bezoek krijgt van een goede, maar spookachtige klant en dat dit de aanleiding vormt tot de onthulling van een vreselijke episode uit het leven van zijn collega en vriend Fermín. Dat er dan een terugblik volgt op de vreselijke toestanden die plaatsvonden tijdens de Spaanse Burgeroorlog die Fermín ternauwernood overleefde.
Samenvattend zou ik concluderen dat het een knappe roman is, geschreven vol avontuur en spanning, die je achter elkaar uitleest. Dat schrijver Zafón bewijst veel culturele en literaire kennis te hebben die hij uitgebreid verwerkt in deze derde roman uit de vierdelige cyclus rond het Kerkhof der Vergeten Boeken. Goed vertaald, zelfstandig van de andere twee delen te lezen, onderhoudend en geschikt voor een groot publiek.

Maar dat het anders kan dan met een gesprek of geschreven verhaaltje, weet ik ook. Tegenwoordig worden er, om mensen tot lezen te verleiden, allerlei filmpjes van boeken gemaakt. Er is zelfs een speciale website waar deze zogenaamde boekentrailers verzameld worden. En waar je zelf ook een boekfilmpje kunt toevoegen.

Ik hou het zelf maar bij mijn eigen aanmoedigingsverhaaltjes. Maar omdat ik niet de beroerdste ben, zet ik er in dit geval de sfeervolle beelden bij. Dubbel kans om te vallen voor deze onvervalste pageturner.

Responses

  1. In een weekend uitgelezen…..prachtig….en nu weer voor de derde keer begonnen in “in de schaduw van de wind”. Ik hoop dat het vierde deel snel uitkomt.


Geef een reactie

Categorieën

