Gepost door: prretje | december 4, 2012

Ervaringsdeskundige

IMG_2896klAls Aaf Brandt Corstius, de populaire en succesvolle columniste van onder meer de Volkskrant, Margriet, VT Wonen, Onze Taal en Buitenleven, langskomt in de bibliotheek om een praatje te houden, dan ben ik natuurlijk van de partij.

Aaf schrijft vooral stukjes over het moderne leven, over trends en over fenomenen in deze tijd. Stiekem ben ik wel eens een beetje jaloers op haar. Het lijkt me ook wel wat om betaald te worden voor je schrijfsels. Om eropuit te trekken, inspiratie op te doen en vervolgens een ei te leggen. Als een soort blogkalkoen of een columnkip. En dat veel mensen dan jouw ei wilden hebben. Ja, dat lijkt me wel wat eigenlijk…

Dat er altijd iets te leren valt van zo’n deskundige stukjesschrijver is een feit. Toch levert de eerste opmerking van Aaf vooral herkenning op. “Nee, ik heb nooit iets klaar liggen op de plank. Een reservestukje voor als ik ineens diarree krijg, is er niet. Ik kan gewoon niet vooruit schrijven.”
Maar dan komen er toch wat tips en trucs los. Aaf vertelt dat ze niet langer dan een uurtje werkt aan een verhaal van 450 woorden voor de krant.
“Eigenlijk is het eind het moeilijkst”, onthult ze. “Het begin kan ook lastig zijn maar een tip van mij is om vrijuit en in het wilde weg al je gedachten op te kalken. Gewoon maar een beetje van blablabla, de ideale methode om warm te draaien voor je echte verhaal. Als dat begin er is, gaat het middenstuk als vanzelf. Vervolgens sla je vooral aan het schrappen. Dat beginstuk kun je er dan grotendeels weer uitgooien en dan hou je op een gegeven moment een paar leuke zinnetjes over.”
Maar Aaf is nog niet klaar. “De allerbelangrijkste truc die ik jullie kan leren is om de laatste zin die je hebt geschreven eraf te halen. Gewoon weggooien. Daar wordt een stukje alleen maar beter van. Zo’n conclusieachtige, samenvattende slotzin: dáár kun je zonder.”

“Oké”, denk ik leergierig, “dat zal ik ook eens proberen.”

Als Aaf even later over haar nieuwe project begint, draaien de rollen om en voel ik mij ineens de expert. “Ik ben een weblog begonnen”, vertelt ze met onverholen trots. “Leuk hoor, schrijven zonder deadline, zonder verwachtingen, zonder groot publiek en lekker doen wat je wilt. Ik heb al zes stukjes geschreven en weet je wat ik er ook zo leuk aan vind? Dat ik er zelf een plaatje bij kan zetten.”

IMG_2915kl

Responses

  1. Leuk! Ik ga haar log zeker volgen. En kan ik vast inschrijven voor jouw eerste boek? (Cokky)

  2. Leuk hè, dat amateur koken voor beginners-blog van Aaf….
    En teveel eer qua boek, Corneeltje: er zijn al bibliotheken vol schrijfsels, kan ik je melden. Wat heb ik daar nog aan toe te voegen, denk ik dan. Niets, helemaal niets 🙂

  3. Jammer dat ze niet meer in DWDD zit. Irene, als je het niet probeert zul je het ook nooit te weten komen. Gewoon doen. Ik teken ook mee in.


Geef een reactie

Categorieën

