Gepost door: prretje | november 16, 2012

Tolerantie

In een paginagrote advertentie in De Volkskrant werd vanochtend het woord tot me gericht. Nou ja, niet alleen tot mij. Tot honderden, zo niet duizenden mensen. Ik moest met m’n brilletje op mijn neus heel erg mijn best doen om mijn naam te lokaliseren tussen al die kleine lettertjes maar daar stond-ie wel degelijk: “Hallo Irene, Wil jij ook een leuker mens worden?”

Oké, dacht ik, deze vraag impliceert toch minimaal dat ik misschien wel een leuk mens bén maar dat het altijd beter kan. En als dat zo is, dan zou ik toch van goede huize moeten komen om er bezwaar tegen te hebben een nóg leuker mens te worden. Laat maar weten, wat moet ik doen?

Ik las verder: Het gebruik van Tolerantie maakt ’t makkelijker om met mensen om te gaan. Het stimuleert je open te staan voor andere meningen, culturen en gewoontes. Dankzij Tolerantie ontmoet je nieuwe mensen en kom je in aanraking met al het moois dat ons land te bieden heeft. Probeer het zelf ook, het levert alleen maar mooie dingen op. Tolerantie verrijkt je leven en maakt je een leuker mens. Dus hoe meer mensen Tolerantie gebruiken, hoe leuker Nederland wordt.

Bij dit ‘Daar knapt heel Nederland van op’-verhaal stond een medicijnachtig doosje afgebeeld waarop met grote zwarte letters het woord Tolerantie was aangebracht. Voor meer informatie werd ik verwezen naar www.tolerantie.nu.
Ambitieus als ik ben, zocht ik direct deze site op en viel vervolgens van de ene verbazing in de andere. Ik zag een digitale bijsluiter die vol stond met quasi-opgewekte praatjes en ik kreeg filmpjes te zien die grotendeels opgenomen leken in een pillendraaifabriek en die opnieuw opriepen om mee te helpen met het opknappen van Nederland. Daar zou ik zelf uiteindelijk ook leuker van worden. En positiever.

Eerlijk gezegd werd ik er vooral een beetje pessimistisch van. In alle redelijkheid vroeg ik mij af of deze SIRE-campagne (want dát bleek ’t te zijn) nu echt dé manier was om de hufterigheid in Nederland te bestrijden. Ik zag nog niet direct voor me dat de weinig-verdraagzame zielen in ons land, na een bezoekje aan deze site, massaal zouden besluiten Tolerantie te gaan gebruiken.

Maar wie weet heb ik ’t helemaal mis en verandert ons land met deze actie in een paradijsje vol positivo’s. Met mij daarin als leuker mens.

Geef een reactie

Categorieën

