Gepost door: prretje | november 5, 2012

Hoofddeksels voor daklozen

“Ik heb twee mutsen gemaakt van het weekend.”

De collega die deze parmantige mededeling de lucht in slingert, stapt tegelijkertijd met deze kond de kamer in waar mijn bureau staat. Met een plastic tasje in de aanslag loopt ze echter straal langs mijn werkplek om zich vervolgens op te stellen naast mijn collega die tegenover me zit.
“Zó leuk om te doen”, zegt ze tegen mijn uiterst belangstellende overbuurvrouw, “je maakt er met gemak eentje per avond.”
“Laat kijken”, beveelt die op haar beurt en zonder oponthoud verhuist de inhoud van het plastic tasje al naar de tafel. Samen geven ze zich over aan allerlei uitroepen van bewondering: “Goh, wat een schatjes!” en “Die zou je zelf toch ook zo opzetten!”

Intussen wil ik ook wel eens weten waar deze hele toestand over gaat. “Wat hebben jullie daar dan?”, vraag ik uiteindelijk.
Twee gezichten kijken me aan en het antwoord klinkt in duo: “Mutsen! Dat heb je toch wel gelezen? Je kunt nu een muts breien voor een dakloze…”
Als praktiserend niet-handwerker hebben ze al snel door dat ik geen idee heb waar het over gaat. Uitgebreid word ik geïnformeerd over de brei-actie voor het goede doel die in Katwijk door De Winkel van Jeannette is begonnen. Er worden daar pakketjes voor €2,50 verkocht met daarin twee bollen wol en een patroon voor een warme muts die gebreid kan worden voor een dakloze. Er zouden al vele pakketjes wol met patroon verkocht zijn, al tientallen mutsen gebreid en het is de bedoeling de gemaakte mutsen voor Sinterklaas te gaan uitdelen.
“Zijn er dan zoveel daklozen in Katwijk?”, informeer ik min of meer verbijsterd.
Het heldere antwoord laat niet lang op zich wachten. “Nee sukkel, het is voor de daklozen in Amsterdam!”
“Oooo…”, denk ik, “dat verklaart een hoop….”

“Zo’n muts moet jij ook kunnen breien, zó simpel is het”, gaat het gesprek vervolgens verder. Ik laat de bruinkleurige dopjes door mijn handen glijden. Het ziet er inderdaad niet onmogelijk ingewikkeld uit maar aangezien ik geeneens weet hoe ik een breisteek op een naald moet krijgen, wijs ik elke medewerking resoluut van de hand.
“Ik ga tussen de middag gelijk ook een pakketje halen”, verklaart mijn kamergenoot die wél enthousiasme uitademt. “Een lekker klusje, zo ’s avonds op de bank.”

Misschien is het vanwege mijn eigen creatieve onhandigheid maar even bekruipt me de vraag wie nu eigenlijk de grootste winnaar van deze brei-actie is: de daklozen met hun gebreide mutsjes of misschien de vrouwen die die mutsen breien. In hun warme huis, op hun comfortabele bank, een beetje nuttig bezig zijn voor het goede doel.
Niet erg sympathiek van mij gedacht en ik roep mezelf dan ook meteen streng tot de orde: “Muts, doe liever zélf iets!”

Da’s nou precíes de reden van dit stukje.
En nu breien allemaal aan die hoofddeksels voor zwervers!

Responses

  1. Gaat het aantal mutsen straks dan niet het aantal zwervers ver te boven?

    • Haha! Dat denk ik ook. Straks wordt er nog een oproep op tv uitgezonden: Daklozen gezocht wegens mutsenoverschot…..
      Het moet niet gekker worden!

  2. Mooie slogan ook! Mutsen breien voor daklozen.

  3. Wellicht kun je er eentje breien voor een bepaalde Haagse glazenwasser…..


Geef een reactie

Categorieën

