Gepost door: prretje | november 4, 2012

Klootzak

Zaterdag om een uurtje of elf zat ik ineens aan m’n tafel met een jonge glazenwasser. Zo’n échte, met een groot en fors postuur, tattoos, gouden oorbellen en een niet te missen Haagse tongval.

Ik had net de moed verzameld om met m’n keukentrap naar buiten te gaan om het groen op de pergola in winterstand te brengen toen deze ijverige ruitenveger met ladder de achterdeur blokkeerde. Hij zwaaide vriendelijk gedag en vertrok met gehaaste tred naar hogere regionen. Ik wriemelde m’n hoofd om het hoekje van de deur. “Werken jullie tegenwoordig zelfs op zaterdag?”, vroeg ik de ijverige jongeman. Hij keek met z’n spons in de aanslag naar beneden. “We liepen wat achter”, verklaarde hij, “en ik kon wel wat extra geld gebruiken.” Een beetje onhandig haalde hij zijn schouders op. “Wil je soms een bakkie koffie?”, informeerde ik voorzichtig en gretig knikte hij van ja.

We voerden een kabbelend gesprek over het beroep van ramenzemer zijn. Hoe het werk doorging onder alle omstandigheden. Dat het fysiek zwaar was en dat je dat niet ‘for a lifetime’ kon doen. “Wat zou je dan eventueel later willen?”, informeerde ik en hij vertelde dat-ie zijn vrachtwagenrijbewijs had gehaald maar dat hij al ruim een jaar niet mocht rijden. Voordat ik de vraag stelde of dit kwam door te hard rijden of door alcoholgebruik, wist ik het antwoord al. “Met een bakkie teveel op heb ik een ongeluk veroorzaakt”, zei hij. En toen, terwijl ik haast durf te zweren dat ik het woord nooit eerder hardop tegen iemand anders heb gezegd, zei ik zomaar aan m’n keukentafel: “Dan ben je wel een kleine klootzak, hoor, als je met drank op achter het stuur gaat zitten.” Ik schrok er zelf ook van want ik ben helemaal niet van het grove taalgebruik maar blijkbaar was ik dus nog minder van alcohol in het verkeer. De grote kerel tegenover me sloeg beschaamd z’n ogen neer. “U heeft gelijk”, zei hij zacht, “en zoiets gaat me dus nooit meer gebeuren.”

Hierna zetten we het gesprek in beschaafdere tonen voort tot ik op een vraag van hem mijn blik richting grond voelde gaan. “En wat doet u?”, vroeg hij. Ik schuifelde ongemakkelijk op m’n stoel heen en weer. “Ik durf ’t haast niet te zeggen”, zei ik, “maar ik ben bibliothecaris.” Zijn mond viel open. “Echt?”, vroeg hij verbaasd en toen ik bevestigend knikte, voegde hij er aan toe: “Dat zou je ook niet zeggen…, ik dacht dat die er heel anders uitzagen. Veel strenger en deftiger.” Hij keek me nog eens aan en lachte: “Maar ja, wat weet ík er ook van, ik heb nog nooit een boek gelezen.”

Na tien minuten en drie speculaasjes stond hij weer op. “Ik ga weer verder”, zei hij. “Bedankt voor het gesprek en de koffie. U moest eens weten hoeveel mensen geeneens terug groeten als ik mijn hand opsteek, laat staan dat ze me koffie aanbieden.” Hij pakte zijn ladder en ik volgde ‘m met mijn keukentrapje de tuin in.

Halverwege het tuinpad draaide hij zich nog even om. “Zal ik eens wat zeggen”, zei hij, “ik heb me nog nooit door iemand een klootzak laten noemen. Behalve dan nu, door een bibliothecaris… Tot de volgende keer!”

Responses

  1. Heb je hem geen boek meegegeven???

    • Nee, ik kon mezelf beheersen, Ed. Ik zou er de beste knul echt geen recht mee hebben gedaan 🙂

  2. Heel goed gesprek Irene voor jullie allebei. Je hebt het erg leuk weergegeven . We hebben er van genoten. Je bent een wereld vrouw!!!
    Liefs van Henk en Riet.

    • Ha Henk en Riet,
      Dank jullie wel. Soms heb je inderdaad van die aparte ontmoetingen die schreeuwen om een verhaaltje. Je moet er natuurlijk wel een beetje voor open staan maar ik vind ’t altijd leuk om met mensen te praten.
      Wat een leuke foto had Edwin pas van jullie gemaakt. Op dat bankje voor het huis. Dáár geniet ik dan weer van.
      Met lieve groet,
      Irene

  3. Wat kun jij leuk schrijven…

  4. wil je alsjeblieft blijven schrijfen……


Geef een reactie

Categorieën

