Gepost door: prretje | oktober 31, 2012

De donkere kamer

“Morgen begint ’t weer, hè?”, zegt een van onze opruimhulpen op de bieb. “Ik vind het altijd een mooie actie. Om mensen zomaar een boek cadeau te geven. Het heeft iets ontroerends en iets romantisch.”

Nee, de titel van dit stukje slaat dus niet op een lichtdichte ruimte waar met lichtgevoelige materialen kan worden gewerkt. Ik heb het hier over ‘De donkere kamer van Damokles’, een Nederlandse oorlogsroman van Willem Frederik Hermans uit 1958. Deze klassieker wordt tijdens de campagneperiode van Nederland Leest van donderdag 1 t/m vrijdag 30 november door de openbare bibliotheken gratis aan hun leden verstrekt. In grote stapels liggen de boeken klaar om uit te delen aan onze leden. Reden genoeg om even langs te gaan bij de bieb in de buurt om dit cadeautje op te halen.

Zelf heb ik ‘De donkere kamer’ vroeger voor mijn lijst gelezen. Veel details herinner ik me er niet meer van maar ik weet nog wel dat het ging om de vraag wie je werkelijk bent als iedereen je ziet als een verrader en een leugenaar. En of er zoiets bestaat als waarheid en werkelijkheid. Over angst, dreiging en verraad, ongrijpbaarheid van de werkelijkheid en onkenbaarheid van de anderen en of je een andere sterveling echt kunt doorgronden. Een huiveringwekkend boek dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot Hermans’ meest gelezen en bejubelde roman.

Het lijkt me leuk om dit boek nu, met meer levenservaring, nog eens te herlezen. De belangrijkste thema’s van het boek naar deze tijd te vertalen: wat houdt heldendom anno 2012 in en hoe vreedzaam is onze huidige samenleving met grote monden en korte lontjes? Hoe goed kennen we onze partners of kinderen eigenlijk? En onszelf?

Tijdens Nederland Leest lezen tienduizenden mensen hetzelfde boek. Overal is er gelegenheid om met elkaar in discussie te gaan of anderszins bezig te zijn met deze roman. Zo is er in Katwijk een cabaretachtige voorstelling over ‘De donkere kamer van Damokles’ te bezoeken.

Crisis? Wat is ’t dan prettig om een bijzondere roman te mogen ontvangen van de bibliotheek. Wees welkom en kom ‘m gewoon ook even halen.

Geef een reactie

Categorieën

