Gepost door: prretje | oktober 27, 2012

Talige mannen

Drie maanden geleden maakte ik net een foto van een Noors heuvellandschap met stukken sneeuw toen ik een smsje van m’n zusje ontving. “Heb kaartjes voor Dijkshoorn en Giphart in Leiden op vrijdag 26 oktober. Ga je mee?” Daar hoefde ik niet lang over na te denken: “Leuk! Goede actie en natuurlijk ga ik mee. Herinner me er na de vakantie nog even aan, wil je?”

Van dat herinneren kwam niks terecht tot mijn telefoon deze week de vraag doorkreeg hoe laat en waar we elkaar zouden ontmoeten. O ja, da’s waar ook, geen seconde meer aan gedacht: de première van Dijkshoorn en Giphart in de Leidse Schouwburg. Maar tegelijk dacht ik: nee hè, en de boekpresentatie van  Leendert de Vink dan? De uitnodiging om aanwezig te zijn in het Katwijks museum bij de doop van Leenderts boek “Aan boord van een Katwijkse bomschuit in de achttiende eeuw” was een paar weken geleden in mijn mailbox verschenen en ook hier luidde mijn antwoord: “Natuurlijk kom ik.” Een blunder van jewelste die ik uiteindelijk maar eerlijk opbiechtte aan Leendert. “Jammer, Irene, het is niet anders, je mag ook je zus niet teleurstellen. Je kon het ook van tevoren niet weten dat die presentatie op de 26ste was”, reageerde hij gelukkig uiterst sportief.

En zo zat ik dus gisteravond op de vierde rij in het theater bij de schrijvers Nico Dijkshoorn (ooit werkzaam als een soort conciërge in een bibliotheek) en Ronald Giphart. Dijkshoorn toerde eerder succesvol rond met Leon Verdonschot en is nu met zijn maat Ronald Giphart en zijn band The Hank Five in de voorstelling ‘Matennaaiers’ te zien. Een voorstelling over vriendschap, de wereld, de liefde en het leven. Met twee taalgevoelige mannen die op het podium originele en vaak hilarische verhalen en/of gedichten van eigen hand voorlazen of humorvolle sketches speelden, afgewisseld door muziek van Dijkshoorn en band waarin vooral de eerste boekenman rockte en de blues zong als de beste. Verslavend lekkere ontspanning waarbij ik me geen tel verveelde. Ondanks de bulderende lachsalvo’s van Jochem Myjer die vlak achter ons zat, vulde ook mijn eigen lach meer dan regelmatig het luchtruim. In onze evaluatie na afloop in een grand-café kwamen m’n zus en ik tot dezelfde conclusie: zo’n avond is als olie voor de machine.

Bij thuiskomst lag op tafel het pasgeboren en gesigneerde boek van Leendert op me te wachten. Een prachtige uitgave: mooie druk, lekker papier, goede en duidelijke illustraties, prettige vormgeving, soepel in de hand en met zo’n heerlijk luchtje van … een nieuw boek. In ”Aan boord van een Katwijkse bomschuit in de achttiende eeuw” (144 p., € 17,50) is het achttiende-eeuwse handschrift van de Katwijkse schipper Leendert Buijsertszoon van der Plas te vinden, bevattende twee visserijverhalen uit die tijd, maar ook de transcriptie en de hertaling door Leendert de Vink. Eeuwenlang lag het Katwijkse document in een kluis van de universiteitsbibliotheek in Leiden tot Leendert, die in deze wetenschappelijke bieb werkzaam is, er nu het stof afgeblazen heeft. Een hele prestatie en de komende dagen zal ik dit boek in m’n kielzog meeslepen om de inhoud tot mij te nemen.

Drie talige mannen met boeken op één avond: wat een heerlijke luxe!

Geef een reactie

Categorieën

