Gepost door: prretje | oktober 24, 2012

Logeren

“Elk nadeel heb z’n voordeel”, zei Johan Cruijff.

Het voordeel van een vriendschap waar nu al twaalf jaar een fysieke afstand van zo’n 2600 kilometer tussen zit, is het zogenaamde logeerelement. Waar vroeger haast wekelijks een paar uurtjes bij elkaar gebuurd werd, worden nu jaarlijkse tripjes naar Spanje georganiseerd of komen de Spanjaarden, na familiebezoek in Nederland, een nachtje in Katwijk logeren.
“Eigenlijk wel bijzonder”, zegt Edwin, “ik heb je sinds mei niet meer gezien maar het voelt gelijk weer vertrouwd.” En da’s waar. We gaan gewoon verder waar we gebleven zijn: het kost nooit moeite om weer aan elkaar te wennen en er is altijd van alles om over te praten.

Aangezien hij pas tussen de middag richting Schiphol hoeft, is er nog tijd om even naar Meijendel te gaan. “Ik kan nog niet zo hard en al helemaal niet ver lopen, hoor”, had ik bij voorbaat gewaarschuwd en als twee slakken schuiven wij langzaam voort door het herfstige natuurgebied. Ook hier paddenstoelen, al zijn die rode met witte stippen in geen velden of wegen te bekennen. Wel de schors van een boomstam die op een vrolijk gezichtje lijkt. Na een minicursus fotocamera en een wedstrijdje ‘wie het eerst de specht ziet’, begint mijn been weer te steken als een dwars egeltje en zoeken we Boerderij Meyendel op voor een bakkie koffie met taart.
Goed dat ik mijn horloge om heb, anders was het vliegtuig die middag tachtig kilo lichter vertrokken. Als we keurig op tijd de pannenkoekenboerderij weer verlaten, begint het net te regenen. “Ideaal weer om terug te gaan naar je leven in Spanje”, zeg ik tegen de man die altijd zo’n hekel had aan die lange, sombere winters in zijn geboorteland. Hij knikt en z’n ogen glimmen. “Maar ook jammer dat het nu weer zo lang duurt voor we elkaar spreken.”

In mei ga ik weer een weekje logeren bij m’n Spaanse vrienden. Een voordeel bij een nadeel want het duurt tenslotte nog wel heel lang voordat het mei is.

Responses

  1. Cruijff is natuurlijk ook een halve Spanjaard, ik snap ‘m.

  2. Het was heerlijk om weer eens in de duinen te wandelen. Deze keer in een normaal tempo zodat we de tijd hadden om de natuur te bekijken. Op de foto de Echte honingzwam, niet giftig. Groeit op stronken van loofbomen en aan de stamvoet van levende loofbomen. In dit geval een zomereik.


Geef een reactie

Categorieën

