Gepost door: prretje | oktober 21, 2012

The Tallest Man

Zaterdagavond hoorde ik in Utrecht (Muziekcentrum Vredenburg), samen met 1500 andere mensen, The Tallest Man on Earth.

En hoewel deze Zweedse singer-songwriter met z’n dunne benen en lengte van hooguit 1.70 meter zijn naam qua postuur geen eer aandoet, zorgde zijn energie, zijn fantastische gitaar- en pianospel en zijn bijzondere stemgeluid dat door merg en been gaat ervoor dat ik, als zowat ‘The Oldest Woman in the Building’, na afloop van het concert een diepe buiging maakte en deze artiest geen betere benaming had kunnen geven.

Kwaliteit zit ‘m tenslotte niet in lengte.

Responses

  1. Irene, ik wil je graag geloven. En over smaak valt niet te twisten, dat staat buiten kijf. Maar ik begrijp de singer/songwriter muziek gewoon niet. Enerzijds omdat ze zich er muzikaal gezien – naar mijn nederige mening – meestal met een Jantje van Leiden van afmaken, net zoals de relipopartiesten die in de jaren tachtig en negentig in bepaalde kring zo populair waren. Anderzijds de teksten. Ik heb de tekst van deze song erbij gehaald, en totale verbijstering maakte zich van mij meester.
    Dus waar mis ik het? Wat zie ik niet? Wat is het dat een bepaalde singer/songwriter zo bijzonder maakt? En meer nog, waarom is ‘singer/songwriter’ een label dat een artiest boven anderen uittilt? Want uiteindelijk is ook Jan Smit een singer/songwriter, maar ik denk niet dat iemand hem zo zal bestempelen. Ik heb Andy Prieboy gevraagd wat nu een singer/songwriter is, en zijn antwoord was dat ze weerspiegeling zijn van de stagnatie in de muziekindustrie – wars van enige vernieuwing, met teksten die ofwel een relaas voor een psychotherapeut zijn, of een pathetisch geneuzel over liefde.
    Kortom, ik zoek naar een antwoord waarom ‘singer/songwriter’ een benaming is die een bepaalde waarde inhoudt, en ik kan het tot nog toe niet vinden.

  2. Weet je, Martin, dat ik me zaterdag geen seconde heb afgevraagd wat nu precies een singer/songwriter is en of iets pathetisch geneuzel is of niet. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik zomaar intens kan genieten: van muziek, van een mooi gedicht, van een vriendschap. Je kunt alles kapot maken met je intellect of met redeneringen, als je dat zou willen, maar voor mij is het veel belangrijker te ervaren dat je iets mooi vindt, dat iets je raakt. Dát vermogen zou ik niet graag kwijtraken.

    • perfect geantwoord , als je het vermogen mist om door wat dan ook geraakt of ontroert wordt dan ben je echt arm!!

      • Wie zegt dat je niet geraakt mag worden en waarom wordt automatisch aangenomen dat ik nergens door wordt geraakt? Maar dingen doorgronden, is ook een voorwaarde om van het leven te genieten. Dan leer je kunst en zelfs mensen te begrijpen. Want anders doen we niets anders dan het consumeren van impulsen. Dat is mij te makkelijk.

  3. Maar je gebruikt het wel als etiket om deze Zweedse jongen in een kader te plaatsten. Jarenlang was een van mijn grote favorieten, Carly Simon, voor mij gewoon een popzangeres, of een performer of weet ik wat. Maar plotseling werd ze vorig jaar, toen haar meest recente album uitkwam, overal als singer/songwriter beschreven. Maar voor mij blijft het gewoon Carly Simon, en het maakt me niet uit of ze haar songs zelf schrijft of niet. Een van haar sterkste albums is Film Noir, en daarop vertolkt ze alleen songs van anderen. Dat is wat mij raakt – de performance, en de manier waarop een zanger of een groep zich een song eigen maken. Dat gebeurt ook hier: http://pinterest.com/pin/248049891946994531/. Natuurlijk, vernieuwend of origineel is het niet. Maar die gast wil die song niet uitbrengen, omdat het niet van hem is. Platencontracten heeft hij afgeslagen. Want hij wil als ‘singer/songwriter’ bekend worden. Daar gaan we weer.

  4. Inderdaad erg goed.
    Ik kan je ook de cd van Jake Bugg aanbevelen.

    • En met je bedoel ik natuurlijk Prretje.


Geef een reactie

Categorieën

